På fag lærer du at bruge kommunikationsmodeller, teori og metoder til at forstå og løse praktiske kommunikationsudfordringer.
I komplekse, foranderlige og undertiden fjendtlige omgivelser er det et must at arbejde professionelt med kommunikation. Mange virksomheder betragter og håndterer derfor kommunikation som et strategisk ledelsesanliggende. Samtidig involverer kommunikationsopgaven stadig flere af virksomhedens medarbejdere på alle niveauer og på tværs af faglige discipliner. I faget fremlægges og diskuteres hovedlinjerne i disse ændringer med afsæt i strategi, organisationsteori, public relations, krisekommunikation og management.
Hovedtemaer på faget
- Kommunikationsfagets grundbegreber og principper
- Klassisk og nyere kampagnepraksis
- Stemmer, involvering og medejerskab
- Ledelseskommunikation
- Public relations, issues management og krisekommunikation
- Flertydighed, hykleri og ambitionstale
- Synlighed og transparens
Dit udbytte
- En nøgtern og kritisk forståelse af, hvorledes organisationer arbejder strategisk med deres kommunikation
- En forståelse for de mange og ofte modsatrettede forventninger og pres, der præger kommunikationen i og fra vor tids organisationer
- En introdution til de sidste nye begreber og perspektiver inden for faget, inklusive ventriloquisme, voice, ambitionstale, mv.
Deltagerprofil
Fagets hovedmålgruppe er ledere og managers der er interesseret i at forstå mulighederne og begrænsningerne ved at bruge kommunikation strategisk i en række forskellige organisatoriske praksisser. For at udvikle en sådan forståelse skal deltagerne være villige og i stand til at udforske og problematisere den almindelige forståelse af kommunikation, herunder dens formodede formål, målgrupper og virkninger. En sådan tilgang hjælper deltagerne til at interagere på kvalificerede måder med konsulenter og andre eksperter på området.