Kursets formål og indhold
Alle virksomheder er nødt til at forstå deres forretning, finde måder at udvikle den på og om nødvendigt udskifte deres forretning. Kurset i forretningsudvikling giver dig redskaberne og indsigterne til at analysere og påpege udfordringer ved eksisterende såvel som nye forretningsmodeller. Kurset giver desuden indsigt i implementeringen af innovationer i forretningsmodellen med henblik på strategiudvikling – heriblandt hvordan strategi bliver realiseret gennem et samspil mellem intenderede planer og pludseligt opståede begivenheder.
Forretningsudvikling bør ses i relation til både udvikling af forretningsmodellen og udvikling af strategien. Forretningsudvikling som organisatorisk funktion fokuserer ofte på den systematiske håndtering af vækstmuligheder, der befinder sig inden for den eksisterende forretningsmodel og strategi. Forretningsudvikling som organisatorisk praksis nødvendiggør imidlertid et bredere perspektiv, som også kan inkludere ændringer af strategien.
Forretningsudvikling som organisatorisk praksis stiller spørgsmålet: ”Hvordan udvikler vi vores forretninger”. Det indebærer en systematisk håndtering af vækstmuligheder, der nødvendiggør forandringer i forretningsmodellen og/eller i strategien. For at give et solidt overblik over forretningsudvikling behandles de to aspekter i kombination, men hovedfokus vil være på forandringer i forretningsmodellen samt de dertilhørende strategiske problematikker og implikationer.
Kursets centrale temaer
- Virksomheders målsætning
- Elementerne i en forretningsmodel
- Sammenhængen i en forretningsmodel
- Udfordringerne for en forretningsmodel
- Udvikling af forretningsmodeller og innovation
- Strategiformulering og -udvikling
- Strategi ud fra et projektperspektiv
- Afvigende adfærd og organisatoriske rebeller
- Forretningsudvikling som en bevidst proces
- Håndtering af vækstmuligheder
Dit udbytte
- Være i stand til at sammenligne, kombinere og tilpasse forskellige værktøjer og teorier fra faget.
- Være i stand til at bruge tilpassede værktøjer og teorier til analyse af konkrete forretnings-udviklingscases og at komme med ledelsesmæssige konklusioner på basis af analysen.
- Være i stand til at argumentere for, hvorfor den konklusion er relevant for den specifikke organisation i dens specifikke situation.
Deltagerprofil
Faget er relevant for dig, der ønsker at opnå stor indsigt i forretningsudvikling som emne og i de forskellige måder at anskue virksomheders forretningsudvikling på. Faget kan tages som enkeltfag eller som en del af din samlede Master of Business Development.