I mange virksomheder er prisfastsættelsen blevet forsømt, hvilket hviler på et utilstrækkeligt datagrundlag eller forfølger kortsigtede økonomiske mål. For at udvikle forretningen og skabe bedre rentabilitet er det nødvendigt med en strategisk tilgang samt viden og værktøjer til at udvikle prisfastsættelsen.
Deltagere på kurset bliver klædt på til at udvikle virksomhedens strategiske prisfastsættelse gennem praktiske modeller og teknikker kombineret med grundlæggende teoretiske perspektiver på prisfastsættelse.
Dit udbytte
- Inspiration til udvikling af din virksomheds tilgang til prisfastsættelse.
- Overblik og viden om strategier til at tackle centrale udfordringer inden for prisfastsættelse.
- Udvikle en forståelse af og træne teknikker til prisfastsættelse, herunder måling og estimering af kundeværdi, prispolitikker, adfærdsmæssige aspekter af prisfastsættelse, organisering og styring af prisfastsættelse og prisfastsættelse af services.
- En omfattende forståelse af prisfastsættelse med fokus på værdi og med inddragelse af markedsmæssige, strategiske, økonomiske og organisatoriske perspektiver.
At sætte den helt rigtige pris kræver kontinuerligt fokus og en strategisk tilgang, så I kan udnytte det fulde potentiale i jeres virksomhed. Det er komplekst at lave den mest optimale prisfastsættelse, men når du har afsluttet kurset, vil du have et solidt fundament af teoretisk viden og værktøjer til både at analysere og fastsætte den rigtige pris.
Du vil blive præsenteret for en række væsentlige aspekter inden for prisfastsættelse. Vi kommer blandt andet omkring strategisk og segmenteret prisfastsættelse, kundeprofitabilitet, adfærdsøkonomi og koordinering af priser med produktudvikling.
Uanset om du mangler det strategiske overblik eller værktøjerne til at analysere dig frem til den helt rigtige pris, vil dette kursus være relevant for dig, som ønsker at beskæftige dig med prisfastsættelse.
Nogle sessioner vil blive faciliteret på engelsk på grund af brugen af engelsktalende undervisere. Synopsis og gruppediskussioner vil være på dansk.
Temaer
- Strategisk og segmenteret prisfastsættelse
- Menneskelig adfærd, herunder hvordan bias, fairness og heuristik påvirker kundernes opfattelse af værdi.
- Omkostningernes rolle i prissætningen – At estimere kunde rentabilitet gennem detaljerede omkostningsanalyser
- Pricing governance, herunder teknikker til analyse af rabatpraksisser, prispolitikker og perspektiver på udvikling af pricing processer og strategier.
- Brug af AI i pricing.