Prissætning er en vigtig drivkraft for virksomheders rentabilitet og succesfulde forretningsudvikling. Men i mange virksomheder er prisfastsættelsen blevet forsømt og bruges ofte kun til at opfylde kortsigtede økonomiske mål. Desuden er beslutninger om prisfastsættelse ofte baseret på omkostningsoplysninger eller konkurrencepositioner. En sådan tilgang udnytter ikke prisfastsættelsens fulde potentiale. Derfor fokuserer dette kursus på, hvordan virksomheder kan bruge prisfastsættelse som en strategisk løftestang til at øge fokus på værdiskabelse og rentabilitet.
Kurset starter med sessioner, der fokuserer på værdibaseret prisfastsættelse og de teknikker, der bruges til prisfastsættelse, herunder segmenteret prisfastsættelse og bundling. Et særligt fokus er her på, hvordan man estimerer kundeværdi, og hvordan man påvirker kundernes opfattelse af værdi gennem indsigter fra adfærdsøkonomi. Kurset går derefter videre til omkostningernes rolle i prissætningen: her lærer du, hvordan man estimerer kundernes rentabilitet gennem mere detaljerede omkostningsanalyser. Den tredje dag fokuserer på, hvordan man kontrollerer og opdager marginlækage gennem analyse af salgsrabatpraksis, og hvordan man koordinerer prisfastsættelse og produkt-/serviceudvikling. Endelig byder den sidste dag på en session om fremtidsperspektiver, hvor emner som prisfastsættelse af tjenester, miljøvenlighed og brugen af kunstig intelligens (AI) i prisfastsættelsen diskuteres. Den sidste dag vil også være et forum til at diskutere synopsen og hjælpe dig med at anvende og tilpasse teorier og modeller til problemer i din organisation.
Kursets centrale temaet
- Teknikker og værktøjer til prisfastsættelse.
- Værdidrevne tilgange til prisfastsættelse, herunder segmenteret prisfastsættelse, bundling og beregning af kundeværdi gennem conjoint-analyse.
- Menneskelig adfærd, herunder hvordan bias, retfærdighed og heuristik påvirker kundernes opfattelse af værdi.
- Brug af omkostningsinformation i prissætning med fokus på cost to serve og analyse af kundernes rentabilitet.
- Organisering og styring af prisfastsættelse, herunder teknikker til analyse af salgsrabatadfærd, prispolitikker og perspektiver på forandringsledelse.
- Prisfastsættelsesstrategier for services og servitization.
- Brug af AI i prisfastsættelse.
- Tilegne sig viden om strategier til at tackle centrale udfordringer inden for prisfastsættelse.
- Udvikle en forståelse af og træne teknikker til prisfastsættelse, herunder tilgange til prisfastsættelse, prispolitikker, adfærdsmæssige aspekter af prisfastsættelse, organisering og styring af prisfastsættelse og prisfastsættelse af tjenester.
- Anvende teorier og modeller fra kurset på din egen organisation.
- Få en omfattende forståelse af prisfastsættelse med fokus på værdi og med inddragelse af markedsmæssige, økonomiske og organisatoriske perspektiver.
Dette kursus er relevant for alle, der er interesserede i at få en omfattende forståelse af teknikker, teorier og praksis inden for prisfastsættelse. Det omfatter deltagere fra generel ledelse, projektledelse, produktudvikling, marketing, økonomi, rådgivning og prisfastsættelse.