Strategi er nøglen til at sikre organisationers overlevelse og succes. Den er med til at forme og skabe konkurrencefordele for organisationer. Men strategi er også et ord, der ofte bruges uden tilstrækkelig præcision i hele organisationen. Og derfor lykkes det heller ikke altid at få gennemført og eksekveret strategiske planer.
Dette fag har til formål at styrke deltagernes kompetencer i at arbejde med strategisk praksis ud fra et solidt teoretisk fundament. Faget har til formål at bygge bro mellem strategi som et planlægnings- og analyseværktøj og bringe det sammen med den daglige strategiske praksis. Dette gøres ved at kigge på strategi som en særlig måde at tænke om og forstå organisationer på – og ikke blot som et sæt af værktøjer og metoder forbeholdt perioder med strategiskplanlægning, der ofte ikke er særlig godt forbundet med hverdagen i organisationer.
Udgangspunktet er en grundig introduktion til strategi og en bred gennemgang af de mest aktuelle hovedstrømninger, der adresserer den seneste udvikling inden for feltet. Dernæst behandles principperne for strategisk praksis og implementering, mens den sidste del af forløbet giver deltagerne mulighed for at reflektere over, præsentere og diskutere deres egne erfaringer med strategisk praksis og implementering. Igennem faget vil de studerende blive udsat for en lang række teorier, værktøjer og metoder samt konkrete cases, der vil illustrere de mange facetter og den kompleksitet, der er forbundet med at arbejde med strategi i praksis.
Vi vil også se på, hvordan teorier og værktøjer kan blive implementeret i praksis, hvordan strategier skal oversættes fra at være nedskrevet til at skulle implementeres, samt hvordan dette gøres på tværs af forskellige organisatoriske sammenhænge. Ved hjælp af denne tilgang forsøger vi at adressere nogle af de mulige udfordringer, der kan være forbundet med at arbejde med strategi i praksis.
Fagets centrale temaer
Dit udbytte
- Den studerende skal kunne redegøre for og anvende relevante teorier, der forklarer strategisk praksis og implementering i en virksomheds kontekst.
- Den studerende skal kunne identificere de relevante og nødvendige data, der kræves for at kunne foretage en grundig analyse af virksomhedens strategiske praksis og implementering.
- Den studerende skal kunne præsentere praktiske anbefalinger til brug for en virksomheds strategiske praksis og implementering.
- Den studerende skal kunne præsentere analyser af strategisk praksis og implementering i en given virksomhed på en struktureret og sammenhængende måde.
Dette fag henvender sig til alle, der både ønsker en større forståelse af strategi som en måde at handle og tænke på, og som særligt ønsker at specialisere sig i eksekveringen og implementeringen af strategier. Faget henvender sig direkte til ledere, og mellemledere, der arbejder med at udarbejde og implementere strategier på forskellige niveauer i en organisation. Faget henvender sig i ligeså høj grad til specialister og nøglemedarbejdere, som enten hjælper med strategiarbejdet eller er med til at oversætte strategierne til praksis gennem deres funktioner.