Kursets indhold, forløb og pædagogik
Evnen til at designe og styre processer og relationer i integrerede forsyningskæder er blevet en nøglekompetence inden for moderne forretningsudvikling. Kravet i dag er, at virksomhedens ledere i alle funktioner forstår de komplekse sammenhænge og mekanismer der skaber velfungerende og værdiskabende processer og relationer på tværs af de globale forsyningskæder. Forsyningskæden er således blevet et afgørende konkurrence-instrument for de fleste virksomheder, og en måde hvorpå virksomheden kan differentiere sig i markedet, samt en mekanisme til at source innovationer og komme gennem kriser og nedbrud på et højere performanceniveau. Faget tager afsæt i forsyningskæden som værdiskaber og belyser dette gennem en række cases og nedslag i forskellige aspekter af værdidrevet supply chain management. Centrale temaer i faget er bl.a.:
- Supply chain management som drivkraft for forretningsudvikling
- Identificering, måling og skabelse af værdi gennem forsyningskæder.
- Performance ledelse gennem agile, resiliente og innovative forsyningskæder.
Faget kan fungere som en grundlæggende indføring i moderne supply chain management eller som et nyt frisk perspektiv for den allerede supply chain kyndige. Faget henvender sig således både til den erfarende medarbejder eller leder i en funktion indenfor supply chain management området, og til ledere og medarbejdere i andre af virksomhedens funktionsområder med behov for indsigt i supply chain management, som eksempelvis salg og markedsføring eller udvikling.
Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset anvender principperne for blended learning for at støtte fagets læringsprocesser. Det forventes, at deltagerne forbereder sig godt ud fra online materialer, inden de deltager i de fire fremmøde-undervisningsdage. Deltagerne bør reflektere over, hvordan kursusmateriale og teorier kan anvendes i deres egen arbejdsmæssige sammenhæng. Fremmødeundervisningen vil inkludere en kombination af gruppearbejde samt fælles klasseværelsesdiskussioner, underviser- og deltagerpræsentationer.
Dit udbytte
- Identificer problemer af relevans for at skabe værdiskabende supply chains
- Anvend teorier og modeller til at analysere problemer af relevans for at designe værdiskabende supply chains
- Kritisk reflekter over de teoretiske og praktiske implikationer af analysen