Kurset giver dig den grundlæggende viden om, hvordan en virksomhed fungerer i forhold til sit marked og sine kunder. Du får indsigt i, hvordan du gennemfører markedsanalyser, udvikler go-to-market strategier, prioriterer kundesegmenter og skaber værdi for kunderne. Og du får overblik over de vigtigste værktøjer, teorier og modeller plus erfaring med hvordan du forholder dig kritisk til dem.
Du vil blive inspireret til at tænke anderledes, det vil sige, at du ikke kun lærer at forstå spillereglerne på markedet i sammenhæng med virksomhedens strategi, men også at se mulighederne for at ændre spillereglerne. Du får med andre ord styrket dine kompetencer til en række job inden for salg og markedsføring inklusive fx callcentre, logistik, økonomistyring og HR.
Kurset kan tages som valgfag af studerende, som ikke har fulgt det som en del af HD2 Strategisk Salg og Marketing.
Kurset vil især have fokus på:
- Markedsanalyser (PEST) og andre analyser af virksomhedens omverden
- Go-to-market strategier
- Vækststrategier og forretningsmodeller – Porters Value Chain, Blue Ocean og Value-Shop
- Value Proposition Design, Porter’s 5 Forces, Markting mix’et og de 7 P’er
- Værdiskabelse i markedet og kundebehov