En gang om måneden giver CBS Leadership Centre og forskere på Copenhagen Business School Børsens læsere et aktuelt og forskningsbaseret perspektiv på de udfordringer, ledere står med.
Denne gang skriver Professor Signe Vikkelsø, Professor Alan Irwin (også tilknyttet AU) og Postdoc Sunny Mosangzi Xu om, hvordan erhvervslivet kan lade sig inspirere af forskeres måde at arbejde på, når man skal styrke innovation og vidensdeling i organisationer.
I årtier har vi diskuteret betydningen af videnssamfundet og anerkendt vigtigheden af viden og innovation for samfund og erhvervsliv. Adskillige af nutidens store erhvervssuccesser bygger på forskning og udvikling af banebrydende løsninger. Tesla overhalede konkurrenterne ved hjælp af visionær fundraising og en betydelig forskningsindsats. Novo Nordisk har netop taget hul på et nyt forretningsmæssigt eventyr baseret på årtiers forskning i lægemidler til behandling af fedme.
Tre centrale egenskaber
Desværre lider vores sprog ofte af klichéer, der står i vejen for en god forståelse af, hvordan man leder forskere og forskningsprocesser. Forskere bliver ofte kaldt ”nørder”, ”primadonnaer” eller ”ensomme genier”. Men selvom forskere kan være krævende at arbejde med, besidder de en række egenskaber, som er værdifulde og attraktive i en verden, der bliver stadig mere kompleks og usikker at navigere i for virksomheder og organisationer. Vi vil her fremhæve tre træk, som forskere typisk værdsætter hos hinanden og som også kan være gavnlige i de fleste virksomheder: vedholdenhed, samarbejde og håndtering af usikkerhed.