”I Danmark dominerer discountkæderne, og her er prisen en meget væsentlig faktor, for danskerne er et folk, der gerne vil købe billigt. Hvorimod forbrugerne i lande som Frankrig, Holland og Canada har en anden tilgang til fødevarer og priser, hvilket også gør, at der er bedre plads til eksklusive fødevarebutikker,” påpeger CBS-forskeren og tilføjer:
”Desuden er der i forvejen en hård konkurrence i Danmark, fordi vi har mange fødevarebutikker. Faktisk har Danmark en tredjedel flere butikskvadratmeter end gennemsnittet af resten af EU i forhold til indbyggertal”.
Kæder forsvinder
Ifølge Mogens Bjerre kan det billede imidlertid godt ændre sig. Efter at antallet af dagligvarebutikker i Danmark er steget fire år i træk, har danskerne i 2023 mistet to kæder. Og de øvrige ruster sig til kamp.
”Aldi og Irma er forsvundet. Coop har i et par år kørt med et underskud på 1-2 procent. Branchen er i en hård duel, og dens avancer ikke særligt høje. Tidligere studier viser, at blot et omsætningsfald på 5-6 procent vil få regnskaberne til at gå i rødt,” siger Mogens Bjerre og peger på Salling Group med Netto, Føtex og Bilka som undtagelsen, der lige nøjagtigt har formået at holde bundlinjen i sort.
”Det er især Netto, som har sikret Salling mod et underskud. Dertil kommer, at Salling Group er en væsentlig yngre spiller på markedet og har en langt mere ensartet butiksstruktur. Det skal Coop først i gang med. De skal ganske enkelt have færre formater,” fortæller Mogens Bjerre.
Dermed henviser han til Coops nye strategi, hvor ledelsen er i gang med at skære nogle af sine otte kæder fra - Irma, Dagli'Brugsen, Superbrugsen, Kvickly og Fakta – og til gengæld satse på tre nye koncepter, Coop 365, Brugsen og COOP.
Giv plads til særpræg
Ifølge CBS-forskeren er det imidlertid ikke kun discountkæderne, der bør analysere koncepter og marked.
”I forhold til det lidt mere eksklusive segment kunne man måske med fordel tænke i at danne frivillige kæder, hvor medlemmerne får frihed til at udvikle deres egen profil efter lokale behov”, siger Mogens Bjerre og uddyber:
”Der er tilsyneladende ikke marked til en decideret kæde. Men på landsplan har vi plads til omkring 15-25 enkeltbutikker med individuelt sortiment”.
Forbrugerne kan altså godt forvente ændringer i detailbranchen. I hvert fald så længe, at forventningerne ikke gælder et større prisfald.