Vi er midt i en digital renæssance, hvor samfundet og erhvervslivet gennemgår kæmpestore forandringer. Vi kigger nu ind i endnu et nyt fænomen, hvor betegnelsen ’digital’ sættes foran ord som strategi, innovation og transformation.
I mange tilfælde anvendes ordet ’digital’ i flæng i stedet for IT (informationsteknologi). Dette fænomen har nu fået navnet ’Digital X’. Men har vi bare ændret på ordene, eller er der en dybere mening med det?
Ny forskning fra Copenhagen Business School har set nærmere på Digital X-fænomenet, og det er der kommet en artikel ud af, som er publiceret i tidsskriftet Information Systems Research Journal. Artiklen sætter fokus på forskellene mellem it-konceptet og det digitale koncept men udstikker også retningslinjer, der kan sikre en mere reflekteret brug af ’digital’ uden at gøre det til et smart modeord, der bare dækker det hele.
Hvornår er det så vigtigt, at vi skelner?
Helt lavpraktisk kan ledere undgå frustration og tabte investeringer ved ikke at anvende gammel logik og antagelser på digitale fænomener, som ellers ville give mening med it. For eksempel strander mange digitale initiativer på, at ledere anvender samme tilgang til dem som it-projekter.
”En af vores casevirksomheder fik fx en lærestreg, da de overlod den digitale strategi til it-afdelingen. En it-strategi skal normalt lægge sig op ad virksomhedens forskellige forretningsstrategier, mens en digital strategi ER en forretningsstrategi, som skal bo i virksomhedens helt overordnede strategi. Den kræver simpelthen mere opmærksomhed og flere kompetencer end en traditionel it-strategi,” siger lektor Abayomi Baiyere fra Institut for Digitalisering på CBS.
Rent videnskabeligt skaber vi mere viden. Vi fornemmer både blandt akademikere og praktikere, at det digitale ikke udelukkende er synonymt med it. Faktisk signalerer man noget helt andet, når man bruger betegnelsen ’digital’.