Annemette Kjærgaard er professor mso i ledelsesudvikling og -læring på CBS.
Annemettes primære forskningsinteresseområder er uddannelse og læring, personlig ledelsesudvikling, professionel og organisatorisk identitet samt forandringsledelse. Jeg har undervist på Copenhagen Business Schools HA/psykologi linje i mange år i anvendelsen af personlighedstest i erhvervslivet og i organisatorisk forandring fra en socialpsykologisk vinkel. På MPG har jeg siden 2013 undervist på faget personlig ledelsesudvikling. Hun er certificeret systemisk coach fra Rambøll, Attractor.
Annemette har siden 2018 ledet et større projekt omkring teknologiunderstøttet læring og har som prodekan fra 2014 – 2021 haft ansvar for koblingen mellem pædagogisk udvikling og læringsteknologi hvilket har givet mulighed for at se nærmere på hvordan læring opstår, hvordan den understøttes og fremmes og hvilke teknologier (IT eller ikke-IT), der kan understøtte den.
I praksis arbejder Annemette med ledelse af fagprofessionelle, og det giver anledning til refleksioner over deres professionelle identitet, og hvordan den kommer til udtryk i forskellige udviklingsprojekter, samt hvordan den kobler sig (eller ikke kobler sig) til en organisatorisk identitet. Endvidere er hun interesseret i organisationsudvikling, teknologi, forandringsledelse og meningskonstruktion.
Annemette er også mastervejleder på MPG.
Forskningsområder- Uddannelse og læring
- Organisationsidentitet og forandringsledelse
- Læringsteknologier og pædagogik
- Annemette Kjærgaard;Elisabeth Naima Mikkelsen; Julie Buhl-Wiggers /The Gradeless Paradox: Emancipatory Promises but Ambivalent Effects of Gradeless Learning in Business Education. Paperpresented at The Academy of Management Annual Meeting 2021, 2021
- Maribel Blasco;Annemette Kjærgaard; Thyra Uth Thomsen /Situationally Orchestrated Pedagogy: Teacher Reflections on Positioning as Expert, Facilitator, and Caregiver. In: Management Learning, Vol. 52, No. 1, 2.2021, p. 26-46
- Julie Buhl-Wiggers; Lisbeth la Cour; Mette Franck; Annemette Kjærgaard / Exploring Treatment Effect Heterogeneity when Introducing Flipped Classroom
Paper presented at The Tenth Annual AEA Conference on Teaching and Research in Economic Education. CTREE 2021, 2021