Samme mængde vedligeholdelsesarbejde skulle udføres, men på kortere tid. Det var opgaven, Claus Visø stod overfor i Novo Nordisk. Ind imellem lukkes den løbende produktion ned, for at faciliteter og udstyr kan holdes ved lige. Som en del af virksomhedens forretningsudvikling ville man gerne udføre det arbejde hurtigere for at kunne producere i flere uger i løbet af et år.
”Tidligere ville jeg hurtigt have etableret en projektgruppe med et fast antal medlemmer, som lagde en plan og uddelegerede opgaver med de nødvendige ændringer til udstyrsejere og håndværkere. Men på Master of Business Development, MBD, har jeg lært meget om meningsskabelse og de faktorer, der er bestemmende for, hvor meget man tilslutter sig et forandringsprojekt. Nu ved jeg, at det ikke blot handler om, hvorvidt folk er med. Men om hvor meget de er med,” fortæller Claus Visø.
Adfærd frem for matematik
Han designede et værktøj til at facilitere processen med flere workshops, der involverede de medarbejdere, som i sidste ende er dem, der står for både planlægningen og udførslen af nedlukningen og vedligeholdelsesarbejdet. Blandt andet designede Claus Visø et storyboard til at kortlægge, hvordan nedlukningen ville forløbe mere konkret.
”Vi bevægede os fra kortlægning og åbne debatter om mulighederne, til en fasttømret, konkret og forankret plan. For motivationen står og falder med, om deltagerne tager ejerskab for ændringerne. Begrebet ’pitstop-vedligehold’ dukkede op undervejs. Mange har brugt Formel 1 og dets pitstop som et billede på det gode teamwork. Medarbejderne så en mulighed for at udføre noget af vedligeholdelsen i pauserne undervejs i produktionen. De kaldte det ’pitstop-vedligehold’. Den navngivning af en nødvendig adfærdsændring kom kun, fordi medarbejderne selv var involverede – og selv fik lov til at se nødvendigheden.”
Det er endnu for tidligt at konkludere på effekten af den forkortede periode, hvor faciliteter og udstyr er sat på pause for at blive vedligeholdt. Ifølge Claus Visø er man godt på vej og følger planen for projektet sammen med medarbejderne.
”De kan genkende forandringerne, som løbende udføres, og det er en meget vigtig forudsætning for succes. Det er ikke matematikken men adfærden, der bliver det afgørende i den her proces.”