Ekspert i AI og uddannelse, Sine Zambach, peger på tre helt centrale spørgsmål: Hvordan virker den? Hvordan kan man bruge den? Og hvordan kan man forholde sig kritisk til den? Det er ikke blot aktuelle udfordringer - de bliver mere presserende, jo længere tid der går. ”Om fem år har vi studerende, der har haft sprogmodeller som deres faste studiemakker gennem hele gymnasiet. Om ti år vil de have fulgt dem hele vejen fra folkeskolen. Nogle vil have lært at bruge teknologien fornuftigt, andre ikke. Og meget afhænger af, hvor hurtigt lærere og ministerier vælger at rykke,” siger hun.
”Det vigtigste, de unge skal kunne, er kritisk tænkning. Men kritisk tænkning kræver formentlig en basisviden,” tilføjer Zambach. Hun advarer mod, at eleverne snyder sig selv, hvis de bruger ChatGPT som en genvej til færdige svar – medmindre det er en del af øvelsen: ”Så mister de de grundlæggende færdigheder, der skal til for overhovedet at kunne forholde sig kritisk til outputtet.”




