En karateklub og en vindblæst rundkørsel er nærmeste naboer her i Sundby på Amager i København. Mens man bevæger sig gennem de skramlede omgivelser, kan man høre lyden af gode idéer i sprækkerne. Fremtiden blomstrer i den forladte industriidyl, og i én af bygningerne finder man Heartbeats, kultursitet, som Le Gammeltoft stiftede i 2014.
Le Gammeltoft byder på kaffe i hjørnet af redaktionslokalet, hvor skrivebordene står spredt mellem søjler i det gamle industrilokale. Det ligner mange andre mediearbejdspladser. Heartbeats er også på mange måder et traditionelt mediehus, der leverer lyd, billeder og tekst om blandt andet musik, mode, iværksættere, ledelse og litteratur. Men alligevel er der noget helt anderledes. Indholdet og forretningsmodellen er nemlig overhovedet
ikke traditionel.
På Heartbeats betaler kunder som Mercedes, Coop, Dansk Arkitektur Center, Dansk Erhverv, Tommy Hilfiger, Änglamark, Blox, Adidas og mange, mange andre for redaktionel omtale. Der er ingen skjult dagsorden – på Heartbeats bliver det altid gjort meget tydeligt, at der er tale om den slags samarbejde.
Nye muligheder
Fra at være drevet af Le Gammeltoft selv er Heartbeats blevet et online kulturunivers med en redaktion og en stor gruppe influencere i form af radioværter, skribenter, tv- og podcastfolk som radiovært og DJ Mads Axelsen, journalist Ditte Giese og cykelrytteren Brian Holm. Men der har ikke været nogen let vej til at skabe det Heartbeats, der står i dag. Efter en karriere i DR og som DJ satte Le Gammeltoft ekstra pres på sig selv ved at gå ind i en branche, der i forvejen var usikker. Hun kom fra en radiobranche, der blødte lyttere, og fortsatte i samme spor i en verden, hvor streaming havde rystet økonomien under
radiostationer og musikselskaber.
”Jeg kom fra en branche, der var på vej ned. Og så fandt jeg en anden, der også var på vej ned. Det er vist min ting. Men så var der alligevel noget, der kunne noget.”
For som det ofte sker, når man ryster den eksisterende orden, åbner der sig nye muligheder. Og midt i moradset fandt Le Gammeltoft en dør til en ny verden.
”På det tidspunkt i 2014 var der ikke ret mange, der brugte det, der hedder branded content. Altså en ny form for sponsorater. Det begyndte jeg at bruge.”