Fast retailing - slow fashion
Yuki Katsuta er Group Senior Vice President for Fast Retailing (konglomeratet, der ejer Uniqlo) og Head of Research and Development hos Uniqlo. Han smiler imødekommende på kontoret i Tokyo, der netop er blevet ombygget til at leve op til firmaets egne bæredygtighedsstandarder og etiske fordring.
Elementer som madspild, bæredygtige materialevalg og samarbejde med lokale aktører gennem virtuelle konferencer bliver optimeret, samtidig med at der fastholdes et fokus på en fortsat uddannelse af de ansatte i en kultur, der ser fejl og individuelle afvigelser som kilden til sund udvikling.
For her er ikke tale om en virksomhed, der leverer produkter til forbrugere. Det her er en gruppe kreative tænkere, der leverer livsstilsgenstande til milliarder af individer i såvel New York og Los Angeles som Osaka, Kyoto og senest Milano, Stockholm og København. Derfor har Uniqlo ikke bare en kantine, der bugner af miso-suppe, ramen, wasabi peas og Coke Zero. De har også et imponerende bibliotek til deres ansatte med en dedikeret kurator, Tasuku Nakazawa, der sikrer, at filosofi, kunsthistorie og modeleksika kan studeres i arbejdstiden. Indtil videre er der allerede mere end 3.000 titler i biblioteket, men samlingen kan potentielt blive udvidet til 25.000 titler. Og det er der en grund til.
“Det er blevet sværere og sværere at få succes i modebranchen. Forbrugerne bliver stadig mere oplyste, og den viden, de ikke allerede har, kan de meget let få adgang til. Vores nøgle til succes ligger i, at vi aldrig kigger på modestrømninger. Og i fremtiden kommer den i stigende grad til at handle om, at vi i stadig større grad fokuserer på individet frem for at segmentere efter forbrugertype eller alder. Derfor er det så afgørende, at vores medarbejdere først og fremmest lærer at tænke selv,” siger Yuki Katsuka.
Derfor investerer virksomheden tid i at hjælpe deres ansatte til at forholde sig kritisk til deres egne opgaver specifikt og til de fælles mål generelt. “Opgaven er ikke at løbe efter en tidsånd længere. Set fra vores perspektiv ligger den fælles motivation i at kigge på hvert enkelt stykke tøj som en nødvendighed, der dækker et menneskeligt behov, ikke bare en æstetisk leg med farver og formgivning. Vi har haft succes i markeder som Kina og Skandinavien,
hvor mange andre store brands ofte fejler, fordi vi altid sætter os ind i den lokale kultur, den lokale historie og den konkrete hverdag en dansker, svensker eller kineser har, før vi går ind i markedet. Vi skal udelukkende sælge varer, vores kunder kommer til at bruge hver eneste dag og i mange år.”