For at udvikle viden og metoder, der skal hjælpe virksomheder, forsker vi i, hvordan virksomheder kan omstille deres organisation og forsyningskæde, så potentialet af take back maksimeres. Forskningen sker sammen med en række ambitiøse virksomheder, der eksperimenterer med take back-programmer f.eks. Danfoss, Grundfos, Novo Nordisk og Windowmaster.
Erfaringerne viser, at det er svært at få ordentlig skala og en levedygtig forretningsmodel i take back-programmer. En væsentlig årsag er, at det stiller store krav til virksomhederne at skabe overensstemmelse mellem take back-strategien og virksomhedernes operationelle organisering. Virksomheden er ofte ikke ’tunet’ til at kunne håndtere og implementere en take back-strategi i praksis.
Kan vælge to strategierTake back-programmer er nemlig særdeles udfordrende på grund af organisationers nuværende “envejsdesign”, hvor de udvinder, producerer, forbruger og smider væk. Take back betyder, at virksomhederne skal påtage sig aktiviteter, som er nye for dem.
Der er to grundlæggende veje at gå omkring take back-strategier, hvor man enten forfølger produkternes funktionelle eller materielle værdi. Den funktionelle værdistrategi betyder, at produkterne indsamles til reparation og opgradering, så de kan komme tilbage på markedet igen og blive genbrugt. Den materielle værdistrategi betyder, at produkter indsamles og knuses, så de grundlæggende materialer udnyttes i genanvendelse.
De to strategier stiller meget forskellige krav til virksomhederne, og hvordan take back organiseres mest effektivt.