Der er aktuelt stort fokus på trivsel i offentlige organisationer, og ansvaret for både egen og medarbejderes trivsel placeres i stigende grad hos lederen. Bliv klogere på, hvad ledelse af trivsel indebærer, og hvad det i praksis betyder for din forståelse af lederskab, når du som leder bliver gjort ansvarlig for trivsel.
Dit udbytte
- Viden om, hvad ledelse af trivsel indebærer
- En grundlæggende forståelse af samfundsmæssige og organisatoriske tendenser, der gør lederen ansvarlig for trivsel
- Empirisk og ledelsesmæssig inspiration fra aktuelle trivselsproblematikker i den offentlige sektor – herunder moralsk stress
- Kritisk refleksion over din egen rolle i forhold til trivsel
- Inspiration til, hvordan du håndterer at være ansvarlig for ledelsen af trivsel
Om faget
Trivsel er et uomgængeligt ledelsesanliggende i offentlige organisationer. Vi sætter fokus på, hvad trivsel egentlig er, kan være, og gøres til, og hvorfor ledelse i stigende grad opfattes som løsningen på trivselsudfordringer. På faget undersøger vi, hvordan egen og andres trivsel kan ledes men vi diskuterer også, hvilke samfundstendenser og organisatoriske forhold der gør trivsel til et ansvar, der lander hos lederen – ofte uden klarhed over, hvad ansvaret egentlig indebærer, og hvordan det bør håndteres i praksis. Hvad ryger i forgrunden, og hvad ryger i baggrunden, når vi zoomer ind på lederen? Du vil opnå indsigt i og praktisk forståelse for de organisatoriske, ledelsesmæssige og etiske implikationer, det har, når trivsel bliver gjort til et ledelsesansvar. Herunder arbejder vi særligt med følgende centrale begreber, som alle har betydning for, hvordan trivsel forstås, formes og forvaltes i organisationer:
- Indflydelse, der handler om ledernes og medarbejderes oplevelse af at kunne påvirke deres egne arbejdsforhold og beslutninger.
- Frihed under ansvar, der betegner balancen mellem frihed og forpligtelse, hvor medarbejdere og lederne forventes at tage selvstændige beslutninger om fx trivsel, men stadig levere resultater inden for organisatoriske rammer.
- Skyggearbejde, som betegner de uformelle og usynlige opgaver, der ikke fremgår af jobbeskrivelsen eller præstationsmålingerne, men som ofte er nødvendige for at opretholde trivsel og fællesskab i hverdagen.
- Ansvarliggørelse, forstået som processen, hvor individer får ansvar for noget, ofte uden at have den nødvendige indflydelse eller støtte til at løfte det.
- Kritik - for hvis lederen tager ansvaret på sig, hvor og hvem kan lederen så rette kritik imod i forhold til de organisatoriske årsager til stress?
Faget giver dig mulighed for at arbejde refleksivt og eksperimenterende med din egen rolle som trivselsansvarlig leder. Det er et rum til faglig og personlig fordybelse, hvor du får lejlighed til at undersøge konkrete dilemmaer og spændinger omkring trivsel – både i forhold til dine medarbejdere, din organisation og dig selv. Faget giver dig ikke én løsning, men styrker din evne til at tænke kritisk, navigere klogt og handle ansvarligt i forhold til trivsel.
Temaer
- Indflydelse
- Stress og moralsk stress
- Ledelse af egen og andres trivsel
- Ansvarliggørelse og kritik
- Skyggearbejde
Læringsform
Faget fungerer som et laboratorium, hvor vi undersøger forholdet mellem ledelse og trivsel gennem forelæsninger, workshops og eksperimenter i egen organisation.
Hver undervisningsgang vil indeholde præsentation og diskussion af forskellige perspektiver på ledelse og trivsel. Mellem undervisningsgangene skal du udføre eksperimenter – f.eks. kan du undersøge, hvor mange trivselsrelaterede politikker, der findes i din organisation.
Eksamen
Eksamen er en skriftlig porteføljeeksamen. Du skal dokumentere og reflektere over de eksperimenter, du gennemfører i løbet af faget, i relation til pensum og din egen forståelse af forholdet mellem ledelse og trivsel.
