De fire strategiske mindsets
I bogen “Disrupt Your Mindset to Transform Your Business with Big Data” beskriver Pernille Rydén, Per Østergaard Jacobsen og jeg fire dominerende strategiske ledelsesmindsets. Disse mindsets afgør, hvordan virksomheder interagerer med deres kunder – og dermed også hvordan og hvilke nye digitale teknologier bør anvendes:
1. Promovér og sælg
En internt firmafokuseret tilgang, hvor produkter og services aggressivt promoveres til markedet. (Fx Ryan Air, Saxo, og Temu).
2. Lyt og lær
En markedsorienteret tilgang baseret på kontinuerlig indsigt i kundernes adfærd og præferencer. (Fx Coop App, Nemlig, og Starbucks).
3. Forbind og samarbejd
En proaktiv tilgang, hvor kunderne inddrages i udviklingen af produkter og services. (Fx LEGO, Ikea Co-create, DeWalt Insight Community, og Roccamore Facebook Groups).
4. Styrk og engager
En holistisk tilgang, der inkluderer ’People, Planet, Purpose’ samt produkt og profit, hvor virksomheden ser sig selv som en ansvarlig samfundsborger. (Fx Too Good to Go, Social Foodies, og Patagonia).
Faktisk er det ledelsens strategiske mindset der afgør, om det bør være eksisterende eller nye digitale teknologier, der skal benyttes.