Den globale shippingindustri befinder sig i uroligt farvand: Handelsforstyrrelser, nye alliancer og geopolitiske chok tvinger virksomheder til at handle hurtigt – og klogt:
”Opbrud har altid været både en udfordring og en mulighed,” siger CBS-lektor Martin Jes Iversen: ”Det egentlige spørgsmål er, hvordan man omsætter volatilitet til konkrete muligheder.”
William Eduard, Director i ESG Advisory Services i KPMG, supplerer:
”Virksomheder, der bygger avanceret teknologi ind i hele deres drift – fra AI-orkestrering til kvanteinspireret optimering – vil ikke bare kunne navigere i usikkerhed, men også åbne for nye muligheder for effektivitet, robusthed og bæredygtig værdiskabelse.”
Paradokset ved forsinkelse
Vejen til de muligheder er dog fuld af paradokser og historiske erfaringer, vi kan tage ved lære af. Martin Jes Iversen peger bl.a. på ”paradokset ved forsinkelse”: Når geopolitiske hændelser forstyrrer globale forsyningskæder, får kunder længere leveringstider og højere omkostninger – men rederierne tjener ofte særdeles godt:
”Det er en mærkelig og ubehagelig sandhed. Når verdenshandlen går ned i gear, stiger fragtraterne – og de virksomheder, der kan kontrollere kapacitet, tjener pludselig penge på knaphed.”
Men situationen er ikke holdbar:
”Spørgsmålet er, hvordan du omsætter kortsigtede gevinster til langsigtet konkurrenceevne. Hvis kundens smerte bliver din profit, står du på usikker grund.”
Historien – fra oliekrise i 1970’erne til containermanglen under Covid-19 – viser, hvordan geopolitiske chok igen og igen har ændret shippingbranchens forretningsmodeller:
”Vinderne er dem, der formår at omsætte kriseprofitter til innovation. Det kan være investeringer i flåde- og energiteknologi, digital infrastruktur eller stærkere kundetilpasning,” siger han og understreger, at den praktiske udfordring er at handle før næste forstyrrelse rammer – ved at bruge perioder med høje fragtrater til modernisering i stedet for at forsvare status quo.
Martin Jes Iversen ser paralleller til 1970’erne:
”Verdensordenen fragmenterer igen. I stedet for ét integreret handelssystem får vi konkurrerende blokke. Det ændrer geografien for shipping – ikke kun ruterne, men relationerne mellem havne, leverandører og vareejere.”


