Vil organisationer være en af morgendagens successer, er digitalisering afgørende. Også i life science-industrien.
Branchen er i øjeblikket præget af store digitale ændringer. De ændringer er acceleret af COVID-19-pandemien, og udviklingen har potentiale til at forbedre for eksempel den måde, virksomhederne udvikler ny medicin på. Hvis den digitale transformation skal lykkes, kræver det, at organisationer internt styrker evnen til at samle forskellige fagligheder for at udvikle virksomhedens forretning, mener Andreas Vigelsø Westh, Product Owner i Novo Nordisk.
”Jeg er uddannet humanbiolog. Men i dag er det i mit job ikke nok at forstå et felt godt. Du er nødt til at forstå flere – i det mindste på et basalt niveau. Jeg skal både forstå, hvad lægerne siger. Hvad programmøren siger, når han sætter databaser op til forsøg, og hvad organisationen ønsker. Altså en businessforståelse,” siger han.
Andreas Vigelsø Westh arbejder med digitalisering af planlægningen af kliniske forsøg.
”Vi har som industri en forpligtigelse til at drage nytte af en øget digitalisering og nye teknologier. For det kan hjælpe os med at skabe bedre medicin, som hurtigere kan hjælpe patienterne,” siger han og fortsætter:
”Life science-branchen står over for en digital transformation, hvor vi som industri har erkendt, at vi ikke kan gennemføre den alene. Vi bør løfte sammen på tværs af industrien, hvilket gør et godt netværk essentielt. I dag popper der mange nye initiativer og samarbejder op på tværs af pharma-virksomheder, hvor vi kan drøfte fælles løsning på de udfordringer, vi har. Eksempelvis danner TransCelerate, der er 20 af de største pharma-virksomheder i verden, rammen om udviklingen af mange fælles løsninger. Vi har åbne diskussioner, og det så vi ikke lige så ofte tidligere.”
Se dine kolleger som kunder
Det er blevet tydeligt for Andreas Vigelsø Westh, at to ting er afgørende for, at han i sit job kan bidrage til en bedre digital planlægning af kliniske forsøg. Det ene er en styrket forretningsforståelse. Det andet er et godt netværk. Og det var netop to af grundene til, at han i efteråret begyndte på et nyt efteruddannelsestilbud til ledere i life science-industrien. På CBS-uddannelsen Master of Business Development følger han en række fag i bl.a. forretningsudvikling og innovation sammen med andre fra samme branche.
”Efteruddannelse giver mig mulighed for at reflektere og udvikle mig, mens jeg arbejder. Der er masser af anderledes måder at løse opgaver på, hvis man ser dem fra nye vinkler, og det kan skabe en overraskende stor værdi for organisationen. Jeg har i mit nuværende job hos Novo Nordisk fået mulighed for at videreuddanne mig og har derfor tilmeldt mig fagene på CBS for at få en bredere forståelse for den branche og organisation, jeg er ansat i. Og for at kunne bygge bro mellem faglige felter, fordi vi skal have det maksimale ud af de ting, vi arbejder med,” siger han.
Businessforståelsen får han styrket gennem både undervisning og opgaver, hvor han arbejder med problemstillinger fra sin hverdag.
”Jeg tror, det er sundt af og til at se på dine kolleger som kunder i din butik. Det kan skabe fokus på, for hvem og hvordan vi skaber værdi? Hvilke udfordringer er der, og hvad overser vi? Og hvordan relaterer digitaliseringsarbejdet sig til organisationens overordnede strategi? Øvelsen med at se mine kolleger som kunder har skabt nye forbindelser og ny brug af data i områder af organisationen, jeg ikke havde forudset.”