De danske havne indeholder store muligheder for at skabe vækst, innovation og grønne arbejdspladser. Men det kræver, at vi flytter fokus fra vand til land.
Eller som lektor ved CBS og leder af CBS Maritime, Henrik Sornn-Friese, udtrykker det:
”Vi skal holde op med at tænke på havne som steder, hvor der blot skal transporteres varer fra kaj til vej. Der er masser af areal omkring havnene, som kan udnyttes, hvis vi tænker mere proaktivt.”
”Vi har omkring 60 erhvervshavne i Danmark, og ud af dem er der kun et fåtal, som er kommercielt drevet. Vi burde se på vores havne ud fra en mere værdibaseret tilgang,” tilføjer CBS-forskeren.
Grønne hubs
Havne skal altså være mere end skrigende måger, lodsende containerskibe og pakhuse. Henrik Sornn-Friese peger på, at nogle havne kan satse på at tiltrække iværksættermiljøer inden for grøn omstilling, som det for eksempel allerede sker i Holland.
"Havnemyndighederne kan opføre kontorer, fællesfaciliteter, laboratorier og værksteder, som de kan leje ud til iværksætterne. Og i den ideelle verden kan de også tilbyde forskellige økonomiske forretningsmodeller for at tiltrække de rigtige virksomheder og hjælpe dem på vej”, siger han.
En anden mulighed er ifølge Henrik Sornn-Friese at blive en integreret del af værdikæden for den havvindmølleindustri, som Danmark satser stort på. Fra politisk side er det besluttet at opføre seks nye store vindmølleparker i Nordsøen, Østersøen og Kattegat. Vindmøllerne bliver af en hidtil uset størrelse og vil kræve en meget stor kapacitet at samle og afskibe.
Anlæg til Power-to-X, som er teknologier, hvor strøm udnyttes til at fremstille brint, er endnu en vej til at udvikle grønne hubs på de danske havne. Men her understreger CBS-forskeren, at det er vigtigt med en overordnet national vision, da anlæggene formentligt bør placeres ved større havne, der allerede har adgang til energi-infrastruktur, forsyningskæder og dybvandshavne.