Digital distanceledelse har været en vigtig disciplin for en del offentlige ledere i en årrække pga. udflytninger af arbejdspladser, områdeorganisering og ledelsesstrukturer med én leder af flere matrikler. Coronakrisen har pludselig gjort det til en disciplin for de mange, og hvis vi ser frem i tiden efter corona, er der intet, der tyder på, at digitaliseringen af offentlige organisationer vil aftage.
Det er ikke nogen let opgave, lederne står over for. Adspurgt om, hvilke lederroller de oplever som særligt vanskelige, påpeger ledere i en undersøgelse i en dansk kommune, at de er markant mere udfordrede på digital distanceledelse end på andre typer ledelsesadfærd.
Ud fra en interviewundersøgelse belyser ledelsesforskerne Caroline Howard Grøn og Mathilde Winsløw fra Aarhus Universitet, hvilke muligheder og udfordringer offentlige ledere oplever, når de interagerer med deres medarbejdere digitalt på distancen. På den baggrund har de udviklet en ny konceptualisering af digital distanceledelse.
De argumenterer for, at tre typer ledelsesadfærd tilsammen kan håndtere de muligheder og udfordringer, lederne oplever:
- styrkelse af digitale kompetencer
- tilrettelæggelse af rutiner
- italesættelse af normer for digital interaktion på distancen.