Miriam Feuls fortæller i dette klip om de udfordringer og muligheder der er forbundet med den grønne omstilling. Miriam er adjunkt ved Institut for Organisation på CBS. Klippet er på engelsk.
Grøn omstilling: Hvordan tackler virksomheder en uforudsigelig fremtid?
Erhvervslivet har i stigende grad forpligtet sig til at blive CO2-neutrale i 2050. Men hvordan kan man træffe beslutninger om en fjern fremtid, når vejen til løsninger er ukendt? I denne video fortæller adjunkt på CBS Miriam Feuls om virksomheder, der skal navigere i klimaudfordringerne, og hvordan de kan handle på langsigtede mål.
En uforudsigelig fremtid
At forpligte sig til klimamål langt ude i fremtiden har store konsekvenser for virksomhederne. Ledere skal nemlig finde nye måder at navigere og investere i innovation på. Alt imens de bliver forstyrret af uforudsete begivenheder som fx covid-19 eller krigen i Ukraine. Det er en særlig udfordring at planlægge en fremtid, som kun delvist kan forudses, da mange løsninger, mekanismer og aktører ikke eksisterer på nuværende tidspunkt.
Det er sådanne problematikker, der danner grundlag for adjunkt Miriam Feuls' forskning. Sammen med sine kolleger fra Center for Organization and Time på Copenhagen Business School gennemfører hun forskningsprojektet 'Making distant futures actionable (løst oversat: gør handling på langsigtede mål mulig)', som er finansieret af Novo Nordisk Fonden. Her studerer hun pionerer og hvilke praksisser der gør, at de kan føre an i den grønne omstilling af dansk industri indenfor energi (Ørsted), fødevarer (Arla Foods) og life science (Novo Nordisk).
"Vores forskning viser, at den uvidenhed vi har om den fjerne fremtid både kan være en udfordring og en mulighed på samme tid", siger Miriam i videoen, hvor hun præsenterer nogle af de indledende ideer til, hvordan virksomheder kan navigere i det ukendte. Vi ved, at fokus på en fjern fremtid kan give virksomhederne mulighed for at tænke stort eller være dristigere og at et kortsigtet fokus er med til at skabe ansvarlighed: "Men der er ingen afvejning mellem de to. Kortsigtet tænkning er afgørende for at tænke langsigtet, ligesom langsigtet tænkning er afgørende for det kortsigtede. [...] Hvis virksomhederne tager det alvorligt, kan de undgå at gøre tingene for gradvist eller komme til at fokusere for meget på fremtidige løsninger, der bliver for abstrakte at forfølge", forklarer Miriam.
Fandt du dette interessant? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og få adgang til endnu mere af vores forskning og til vores events.
CBS Efteruddannelse adresserer de store samfundsudfordringer og giver dig mulighed for at lære gennem undervisning og events, som bygger på forskning tæt forbundet med din hverdag.
Udfyld formularen og få:
- Personlige invitationer event invitationer
- Adgang til vores nyeste forskning, når det udkommer i form af artikler, podcast, video
- Mere viden om vores efter- og videreuddannelse