Bæredygtighedsdagsordenen har vundet indpas i det danske erhvervsliv: Flere og flere danske virksomheder placerer bæredygtighed øverst på agendaen og sætter strategiske mål for, hvordan de vil skabe en positiv forandring. Det fortæller Steen Vallentin, der er lektor på CBS og akademisk co-director på CBS Sustainability, et center for bæredygtig forskning på CBS:
”Den bæredygtige udvikling har været undervejs de sidste 20 år i det danske erhvervsliv. Hvor der tidligere var en tendens til, at virksomhederne ikke ville sætte barren for højt af frygt for ikke at kunne indfri deres mål, fremlægger de nu ambitiøse mål, melder sig ind i debatten og vil være en del af løsningen på verdens udfordringer. Ånden er ude af flasken,” siger Steen Vallentin og uddyber, at det ikke mindst skyldes, at der er en ekstrem offentlig bevågenhed på området:
”Vi har klimaaktivister som Greta Thunberg, der tiltrækker opmærksomhed. Der barsles med en klimalov, som skal forpligte virksomhederne på ændringer. Vi har verdensmålene. Og så bliver vores børn undervist i bæredygtighed og klima i skolen. Det er svært at komme udenom. Også hvis man er virksomhed.”
Ifølge Steen Vallentin er den bæredygtige forretningstænkning ikke forbeholdt nogle bestemte brancher, og der er ingen grænser for, hvem der lader bæredygtighed og klima stå som overskrift i strategien:
”Vi ser det hos virksomheder som Novo Nordisk, Carlsberg og Mærsk, men også i f.eks. landbrugssektoren og blandt virksomheder som Danish Crown, som jo ikke tidligere er blevet forbundet med bæredygtighed eller klimahensyn. Men man lykkes jo kun, hvis man rent faktisk sætter handling bag ordene.”
En af de virksomheder, der ikke traditionelt er blevet forbundet med bæredygtighed, men som nu har taget bæredygtighed ind i sin strategiske målsætning, er den globale convenience- og brændstofleverandør Circle K, der også har aktiviteter i Danmark og står for en femtedel af Danmarks samlede olieforbrug til transport, industri og opvarmning. Virksomheden har en ambition om at blive en del af løsningen på verdens udfordringer inden for klima og bæredygtighed – i stedet for at være en del af problemet.
”Transport har haft og har en enorm betydning for det moderne samfund, fordi det er det, der forbinder mennesker. Men transportbranchen er også en del af problemet, idet den står for 30 procent af den samlede CO2-udledning. Derfor har vi en forpligtelse til at tage et ansvar og drive vores forretning i en mere bæredygtig retning. Det mener vi selv, og det mener vores kunder også,” fortæller Mette Uglebjerg, der er CEO i Circle K Danmark.