En anden fortælling
Frem for at kommunikere om pris satser Bolia på en overvejende kvalitets- og livsstilsbaseret markedsføring. Dén kommunikation var allerede sat i gang inden coronaen, men der var alligevel behov for at ændre kommunikationen, da pandemien betød, at detailhandelen i stor stil lukkede ned rundt om i Europa. Bolia valgte at fortælle en anden historie end den om lukkede butikker.
”Vi ville udelukkende kommunikere, at hos os var der åbent. Vi fortalte kunderne: ’Du kan ringe og skrive til os, og du kan også få en virtual tour i en butik.’ I de fleste lande måtte personalet gerne være i butikkerne, så kunderne kunne blive vist rundt virtuelt ved hjælp af en Ipad. Nogle af medarbejderne blev sendt hjem, men vi sørgede for, at hvis folk ringede til butikken, blev opkaldet stillet om til butikschefen, og f.eks. på den tyske hjemmeside var det butikscheferne, der besvarede chatten. På den måde kunne kunderne stadig få superkvalificeret hjælp.”
Krisen gav billige lejemål
Bolia har også benyttet coronakrisen til at lære noget om leverandører. Nærmere bestemt hvem der har formået at holde en produktion i gang under svære forhold, og dermed hvem man vil satse på fremadrettet. Og så benyttede virksomheden sig af muligheden for faldende priser på attraktive lejemål. Dermed gik Bolia mod strømmen i forhold til andre virksomheder, der ikke har turdet eller kunnet skrive under på en ny lejekontrakt.
”Vi har fået adgang til bedre placeringer til lavere husleje. De lejemål, vi var på udkig efter, har vi fået til en lavere pris, fordi det var i en periode, hvor andre sagde, at de ikke havde råd til at leje noget.”
Lars Lyse Hansen peger også på, at coronatiden har givet nye indsigter, der kan bruges fremadrettet. For Bolia handler det f.eks. om et øget fokus på hjemmearbejde og mindre rejseaktivitet.
”Jeg tror, at mange virksomheder har lært, at man kan opnå fuld produktivitet, selvom man ikke ser hinanden på et kontor eller i en butik. Selv en butikschef kan godt arbejde hjemmefra. De kan godt kontakte kunder og træne medarbejdere hjemmefra. Derudover har vi tidligere haft et stort forbrug på rejser, men vi kan se nu, at det er der slet ingen grund til. Endelig har butikscheferne lært meget om de forskellige medier. Også fremover vil man kunne booke private tours og chatte med personalet,” siger Lars Lyse Hansen, der kalder coronatiden for det mest interessante, han har oplevet i sin tid i detailbranchen.
”Tingene har ændret sig så hurtigt. Samtidig er der en optimisme på tværs af landegrænser. Motoren kører, og forbrugerne har et optimistisk udsyn.”