En gang om måneden skriver forskere fra CBS en klumme i Børsen, hvor de giver læserne et aktuelt og forskningsbaseret perspektiv på de udfordringer, ledere står med.
Denne gang har lektor ved Institut for Økonomi Birthe Larsen været med til at undersøge, om virksomheder skærer i lønnen eller afskediger medarbejdere, når den økonomiske krise kradser.
I denne klumme sættes der fokus på et forskningsprojekt om fyrings- og lønpolitik i lavkonjunkturer. Mange virksomheder ser kriser som et belejligt tidspunkt at afskedige eller omorganisere, men hvad er det for overvejelser, der er i spil?
Økonomiske kriser leder ofte til mange afskedigelser og stigende arbejdsløshed. Det så vi senest under coronakrisen. Afskedigelser er omkostningskrævende for både medarbejdere og virksomheder.
Det er omkostningstungt for afskedigede medarbejdere, da de stilles i en usikker og økonomisk udfordrende situation. Og det er dyrt for virksomhederne, for når konjunkturerne vender, og det lysner, skal de genansætte. Den proces er ressourcekrævende af to årsager. Dels fordi det tager tid at finde den rette medarbejder, og dels fordi det tager tid af oplære en nyansat.
Men hvorfor sænker virksomhederne så ikke i større omfang lønnen for på den måde at undgå afskedigelser? Og hvad er deres generelle overvejelser omkring afskedigelsesbeslutningen, når landet befinder sig i økonomisk krise?
Det har jeg undersøgt i et forskningsprojekt sammen med forskere på Københavns Universitet, Handelshøjskolen i Bergen og San Francisco Fed.
Hvordan tilpasser man?
Vi spurgte alle danske virksomheder i sommeren 2021 om deres fyrings- og lønpolitik i det første pandemiår 2020. Vi var interesserede i, hvordan de tilpassede deres arbejdskraft under coronakrisen i 2020, om det skete via en tilpasning til antallet af medarbejdere eller en lønreduktion.
Vi spurgte dem også om årsagerne til den tilpasningsstrategi, som de valgte at følge. Vi brugte kvantitative, åbne, hypotetiske og kvalitative spørgsmål til at forstå, hvordan og hvorfor arbejdsgivere foretog tilpasningsprocessen. Vi linkedederefter vores undersøgelse til registerdata for alle virksomheder og lønmodtagere for at få indsigt i hvilke virksomheder, som gjorde hvad. Det endelige datasæt har svar fra 2400 virksomheder, og det er et repræsentativt udsnit af populationen af danske virksomheder.