Bliv bedre til at forstå aktører, interesser, hensyn og strategier i budgetlægningen i offentlige organisationer.
Hør Kurt fortælle om fagets indhold:
Dit udbytte
- Indsigt i, og forståelse af, aktører, interesser, hensyn og strategier i budgetlægningen i offentlige organisationer
- Indsigt i hvordan den overordnede styring af den danske offentlige økonomi er tilrettelagt, og hvorfor
- En dybere forståelse for hvordan forskellige regler, normer og procedurer i budgetlægningen påvirker de forskellige aktørers handlerum og handlemuligheder
- Redskaber til at reflektere over egen rolle og muligheder i organisationens budgetproces og den løbende udgiftsstyring
Om faget
Med afsæt i politologiske teorier om budgetlægning og udgiftsstyring i offentlige organisationer, vil vi se budgetprocessen som et konfliktfyldt og strategisk spil mellem ’udgiftsadvokater’ og ’udgiftsvogtere’, men også som en årligt tilbagevendende rutine med sine regler, procedurer og normer. Herudover vil vi bl.a. diskutere betydningen af de overordnede rammer for offentlig udgiftsstyring, fx Budgetloven, samt tilbyde en organisationsteoretisk forståelse af udgiftsstyring og resultatstyring, herunder besparelser, effektiviseringer og omprioriteringer.
Temaer
- Spillet mellem forskellige aktører, roller og interesser i offentlig budgetlægning
- Hvordan påvirker rammerne for budgetlægningen de forskellige aktørers handlemuligheder?
- Hvilken betydning har forskellige budgetprocesser og strategier for budgettets størrelse og fordeling
- Strategier til håndtering og implementering af besparelser
- Udfordringer i koblingen mellem langsigtede strategiske mål, faglige resultatmål og økonomisk tildeling
- Hvordan virker resultatstyring, og hvad betyder økonomisk pres for udbredelsen af nye organisations- og styringsmodeller?
Læringsform
Undervisningen er en vekselvirkning mellem oplæg fra underviserne og aktiv involvering af deltagerne via drøftelser i grupper og i plenum. Der inddrages cases og eksempler fra både stat, regioner og kommuner, og undervisningen vil omfatte gæsteforelæsninger ved andre forskere og, ikke mindst, praktikere fra stat, regioner og kommuner. Hvis det kan arrangeres, vil undervisningen desuden omfatte et besøg i Finansministeriet.
Eksamen
Skriftlig synopsis på 3-5 sider med disposition for dit eksamensemne. Mundtlig eksamen med underviser og intern censor (30 min. inkl. votering).