Videndeling handler bl.a. om at hjælpe og inspirere hinanden, og om at sikre at alle altid har adgang til den nødvendige viden.
Dit udbytte
- Den nyeste forskningsbaserede viden om videndeling på arbejdspladser.
- Indblik i hvorfor videndeling er udfordrende.
- Overblik over hvordan muligheder og udfordringer ved videndeling analyseres og håndteres.
- Forståelse for hvordan organisationer kommer i gang og videre med videndeling.
Om faget
Viden er vigtig for enhver organisation, men oftest er videndeling endnu vigtigere. Videndeling handler bl.a. om at hjælpe og inspirere hinanden, og om at sikre at alle altid har adgang til den nødvendige viden. Selvom det måske lyder nok så enkelt og rigtigt, så har de fleste organisationer store udfordringer med videndeling. Det kan skyldes, at der er stor geografisk afstand mellem ansatte, meget hjemmearbejde, at ingen ved hvilken viden der egentlig er behov for at dele, eller at kontorlandskabet er fyldt med så mange forstyrrelser, at der ikke er mulighed for at dele viden.
Formålet, med faget, er at give en grundlæggende forståelse for, hvilke udfordringer videndeling rummer, hvorfor disse udfordringer eksisterer, hvorledes udfordringerne kan reduceres, og dermed hvordan videndeling bedst muligt praktiseres. Dermed bliver du som leder i stand til at deltage i og igangsætte analyser af, hvilken videndeling der er nødvendig, og hvordan denne understøttes.
Temaer
- Hvad er videndeling, og hvordan kan det betragtes i en organisatorisk sammenhæng?
- Hvordan kan det være, at individer ikke altid deler viden? Videndeling betragtes her som en form for samarbejde, og udfordringen er, at ansatte nogle gange ikke bidrager til det fælles bedste (altså videndeling).
- Hvilke rammer som fx tid der stilles til rådighed, og de fysiske rammer (fx hjemmearbejde) organisationen befinder sig i, er de bedste for videndeling?
- Hvilken viden er det egentlig som skal deles, og hvordan identificeres denne viden?
- Praktisering af viden. Hvordan kommer organisation i gang, og videre, med videndeling, og hvilke værktøjer understøtter bedst muligt videndeling?
Læringsform
Undervisningen gennemføres som en række forelæsninger og diskussioner, og case besvarelser hvor pensum kobles til praksis.
Eksamen
Skriftlig opgave på max 10 sider.