Formål
Faget har til formål at analysere og diskutere de muligheder og udfordringer, der er forbundet med at styre økonomien i offentlige organisationer og samtidig sikre de ansattes motivation. Vi sætter fokus på forskellige typer af ledelsesinformation (koblet til økonomisk såvel som drifts-, og brugerbaserede mål og målinger) og de adfærdseffekter, der er forbundet med dem, samt de konsekvenser, de har for ledelsens arbejde med at skabe værdi i den offentlige sektor.
Hør Ivar fortælle om fagets indhold:
Dit udbytte
- Viden omkring konkrete styringsværktøjer som budgettering, målinger og forskellige typer af resultat og incitamentsstyring.
- Kompetencer til at analysere og forstå økonomisk og værdiskabelse tankegang og argumentation.
- Kompetence til at analysere organisatoriske og psykologiske effekter af styringstiltagene.
Om faget
Ledelsesinformation, incitamenter og motivation har til formål at analysere og skabe et billede af de udfordringer, der er forbundet med at styre økonomien i den offentlige sektor. Centralt i denne udfordring er forstå spændingen mellem de centralt initieret styringstiltag og de offentligt ansættes ’public service motivation’.
Du lærer at analysere den økonomiske styring og værdiskabelse på et overordnet niveau, og samtidig diskutere specifikke teknikker og problemstillinger, som mellemledere i den offentlige sektor står overfor. Her taler vi om incitamentssystemer, budgettering, digitaliseringens betydning for brugen af resultatmålinger, rankings og taktstyring. Udover gennemgangen af disse teknikker ud fra et økonomisk perspektiv, diskuteres de også i forhold begreber, som moralsk stress, indre motivation, altruisme og public service motivation. Faget trækker på økonomisk, psykologisk, politisk teori for at forstå den komplekse sammenhæng mellem centralt initieret styringstiltag (for eksempel incitamenter) og de ansattes motivation.
Temaer
- Resultatmålinger og præstationsevalueringer
- Incitamentssystemer
- Digitalisering og resultatmålinger
- Motivation af fagfolk ved hjælp af incitamenter
- Rankings
- Takststyring
- Budgettering
Læringsform
Undervisningen vil være en blanding klassiske dialogforelæsninger, oplæg til diskussion, minicases, simulationer, memoer og minipræsentationer fra de studerende. Case materialet til fagets diskussioner kommer altså dels fra skriftlige oplæg fra undervisernes side men også fra de studerendes egne præstationer af problemstillinger relateret til fagets tematikker.
Eksamen
Projektrapport på 10 til 15 sider. Mundtlig eksamen på baggrund af projektrapport med underviser og ekstern censor (30 min. inkl. votering).