Håndtering af kriser og opretholdelse af sikkerhed på tværs af sektorer trænger sig på som afgørende udfordringer for offentlige ledere. For hvordan sikrer du som offentlig leder samarbejde og sikkerhed i usikre tider? Faget introducerer til, hvordan man som leder takler disse udfordringer.
Dit udbytte
- Forståelse og håndtering af kriser og nye sikkerhedsudfordringer
- At forstå en ny strategisk kontekst og hvilke krav der stilles til offentlige organisationer
- At kunne varetage kriseledelse og ledelse af sikkerhed – både i egen organisation og på tværs af sektorer og organisationer
- At kunne samarbejde og koordinere i usikre og foranderlige set-ups med en bred skare af aktører og interessenter
Om faget
Som samfund står vi i dag overfor omfattende kriser og sikkerhedsproblemer, der kræver koordinering på tværs af statslige og ikke-statslige aktører. Udfordringerne betyder, at ledere i den offentlige sektor skal rustes til at blive opmærksomme på krisers og sikkerhedsudfordringers særskilte anatomi, således at de kan agere så hensigtsmæssigt som muligt. Det kræver tilegnelsen af nye forståelses-rammer, ligesom det kræver udvikling af en række nye kompetencer – herunder koordination og samarbejde på tværs af sektorer og aktører. COVID-19, Ukrainekrigen og de (utallige) risici-scenarier, som den globale opvarmning kaster af sig, er blot nogle få eksempler på udfordringer, der gennem de seneste år har rykket ved normaltilstanden i samfund og organisationer. Hvordan skal man som leder agere ift. sådanne kriser og sikkerhedsudfordringer? Hvilke forståelsesrammer er hensigtsmæssige, og hvordan skal man lede, organisere og samarbejde i lyset heraf? Det stiller ’Strategisk kriseledelse: samarbejde og sikkerhed i usikre tider’ skarpt på.
Temaer
- Staten som krise- og sikkerhedsaktør
- Civilt kriseberedskab
- Særlige ledelsesudfordringer ifm kriser og usikkerhed
- Hvordan man leder på tværs af sektorer og traditionelle organisatoriske grænser
- Udvidelse af sikkerhedsdagsordenen
- Læring og erfaringsudbytte af aktuelle kriser og kriseberedskab
Læringsform
Undervisningen er lagt an på fire komponenter, hvis udfoldelse og sammenspil udgør fagets pæda-gogiske set-up: (i) forelæsninger og introduktioner til fagets centrale begreber og forståelsesrammer, (ii) gruppearbejde omkring forståelse af centrale tekster, (iii) applikations-øvelser, hvor deltagerne skal arbejde med begreberne ift. centrale cases, (iv) gæsteoplæg fra praktikere og eksperter.
Eksamen
Udarbejdelse af en syv siders opgave, der danner afsæt for ½ times mundtlig eksamen. Opgaven skal tage afsæt i en specifik krise- og/eller sikkerhedsproblematik, som deltageren skal kunne respondere på, udfolde og analysere vha. af begreber fra fagets pensum.