I dag ser vi oftere, at virksomheder er åbne og transparente over for myndigheder, og at skattemyndighederne gengælder med øget tillid og information i dialogen med virksomhederne. ICAP, enhanced relationship og co-operative compliance-programmer er eksempler på sådanne tiltag. De resulterer i, at dialogen mellem virksomhed og myndighed skifter karakter og bliver en drøftelse af for eksempel selskabers skatterisici, håndtering af risici og kontrolmiljøer. I Danmark er dialogen kendt som tax governance-samarbejdet.
Lektor Karen Boll fra CBS kalder det et paradigmeskifte. Både for virksomheder og skattemyndighed:
”Samarbejdet har været i gang i over 10 år og betyder, at medarbejdere i Skattestyrelsen ikke længere kun er klassiske kontrolmedarbejdere, der laver revision efter at have modtaget et regnskab. I dag skal de mere proaktivt indgå i dialog med virksomhederne og være servicemindede,” siger hun og fortsætter:
”Det burde samtidig være en ressourcebesparelse for både virksomheder og skattemyndigheder, at de sammen finder ud af, hvad der er relevant at have fokus på, og at myndighederne ikke reaktivt skal foretage skattekontrol, men i stedet inviterer til dialog og en åben drøftelse, som også opfattes mere positivt af virksomhederne. For virksomhederne betyder det desuden, at de skal arbejde med andre former for intern revision og kontrol, som Skattestyrelsen søger at guide dem til.”
Udviklingen inden for tax governance hænger også sammen med internationale trends, herunder mere fokus på samarbejde mellem virksomheder og myndigheder samt CSR og transparens. Tax governance-samarbejdet blev indført som en test i 2012 og er nu et permanent tilbud til store selskaber, der anses som regelefterlevende.
”En overvejende del af de store selskaber i Danmark er tax compliant. Dvs. at de efterlever reglerne. De kan også lave fejl, men er grundlæggende medspillere, og de kan derfor modtage en invitation til at blive en del af tax governance,” siger Karen Boll.
At være tax compliant defineres blandt andet ved, at virksomhederne indberetter skat til tiden, de offentliggør skatteinformationer og deres historik viser, at de efterlever reglerne. Så er der selvsagt også en gruppe risikovirksomheder. Her sættes der hårdt ind med kontrol. Det er ressourcetungt for myndighederne, men en grundlæggende fornuftig måde at anvende ressourcerne på, da det tunge kontrol- og revisionsarbejde hermed rettes mod de store selskaber, som ikke følger reglerne, forklarer Karen Boll.