Selvom der er stærk konsensus om, at skattepolitikken er essentiel for at nå målet om klimaneutralitet i 2050 og de danske 2030-mål om at reducere drivhusgasser, så leverer de nuværende regler og aftaler ikke de resultater, der er nødvendige. Det skyldes blandt andet, at mange af verdens lande ikke koordinerer deres skattepolitiske instrumenter på et internationalt plan. Det vil ellers kunne øge effektiviteten, forklarer Jeroen Lammers, der er ph.d.-studerende på University of Amsterdam og ekstern lektor ved CBS i skatteret.
”Hvis vi hæver skatten for meget på bestemte aktiviteter i Danmark for at begrænse CO2-udledningen, så rykker de aktiviteter muligvis bare til et andet land, og så opnår vi ingenting. Vi skal reducere udledningerne og samtidig bevare jobs og velfærd. Det er den store udfordring,” siger han og peger på endnu en ting, der kræver fælles handling:
”Hvis du virkelig vil kæmpe mod klimaforandringerne, så er private virksomheder nødt til at investere en masse penge i ny teknologi. Nu stiger inflationen, og krigen i Ukraine skaber stor usikkerhed. Alt det komplicerer, hvordan vi kan bruge skattepolitikken i den grønne omstilling, for vi kan ikke blot lade skatten stige, og dermed gøre det så dyrt for virksomhederne, at de ikke kan investere, eller så dyrt for forbrugerne, at de ikke kan betale deres regninger. Det er grunden til, at vi sammen er nødt til at finde ud af, hvordan vi kan koordinere både nationalt og internationalt for at opnå resultater.”
Skat kan ændre adfærd
Ifølge Peter Koerver Schmidt, der er professor mso i skatteret på CBS, er skattepolitikken velegnet til at fremme den grønne omstilling.
”Der er gode erfaringer med, at skat påvirker folks adfærd. I stedet for at forbyde noget, så kan man pålægge folk en skat. Det kan være en mere effektiv løsning end at skulle håndhæve et system, der overvåger, om alle holder sig inden for bestemte grænser for udledning. Skattesystemet giver i stedet folk et incitament til at agere på en bestemt måde,” forklarer han og henviser samtidig til mediedebatten om danske virksomheders CO2-afgift.
”I Danmark forsøger vi at gøre noget, og vi har en aftale om en CO2-skat. Men så ser vi eksemplet med visse større virksomheder, der får en rabat. Og det er problemet: Vi prøver at indføre regler, men så kommer det også frem i lyset, hvad de regler kommer til at koste, og det kan stille nogle danske virksomheder konkurrencemæssigt dårligere, fordi de får højere omkostninger end deres udenlandske konkurrenter. På den måde skader vi vores egen industri, og muligvis flytter forureningen til et andet land. Og så er der ikke meget vundet,” siger han og nævner en anden risiko, hvor virksomheder giver regningen videre til kunder.
”Det risikerer simpelthen at ramme de fattigste hårdest,” siger Peter Koerver Schmidt.
Så der er ifølge begge forskere brug for, at specialister på området mødes for at tale om både udfordringer og løsninger.