Gavner både virksomheder og samfundetMen sådan forholder det sig ikke længere. Med det nye EU-direktiv, CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) er kravene til dokumentation for ansvarlig virksomhedsførelse skærpet. I første omgang er det virksomheder med over 500 ansatte, som nu skal redegøre for deres aftryk på samfundet, mennesker og miljø, herunder hvordan de håndterer risici og muligheder. Dette betyder, at det ikke længere er lige så let at pynte sig med lånte 'grønne' fjer.
Dernæst kommer næste bølger af virksomheder med.
Mange virksomheder oplever de nye regler som besværlige, og mange er nødt til at ansætte nye medarbejdere og bruge mange arbejdstimer på afrapportering.
Men Christina Kjær mener, at direktivet faktisk kan hjælpe virksomheder, hvis det gribes rigtigt an Både med at sætte bæredygtige rammer for deres forretning og med at sikre, at der er større forankring af CSRD i topledelsen og bestyrelsen.
”Det er ikke længere let at prale af bæredygtighed uden at kunne dokumentere det. Med implementeringen af CSRD skal virksomhederne kunne forklare og stå til ansvar for de datapunkter, de nye bæredygtighedsregnskaber indeholder. Mange virksomheder vil tage det meget seriøst, da ingen har lyst til at ende på avisforsider og blive hængt ud. Omdømme-omkostninger kan være store til sådanne sager,” påpeger Christina Kjær.
Ansvaret ligger hos den øverste ledelse Christina Kjær anbefaler derfor, at virksomheder ser det nye direktiv som mere end blot en complianceopgave; det er en mulighed for at styrke deres forretning.
”ESG-arbejdet er en unik mulighed for at kortlægge nye forretningsmuligheder og skabe værdi,” siger hun og understreger, at der er en række betingelser, der skal være til stede, for at dette sker.
For det første påpeger Christina Kjær vigtigheden af, at virksomhedens øverste ledelse tager ansvar for at integrere bæredygtighedsprincipper i alle organisatoriske beslutningsprocesser.
”Hvis ikke det starter i topledelsen, har jeg svært ved at se, hvordan det kan blive rigtig værdiskabende. Dette kræver en dybdegående ændring i virksomhedskulturen, hvor ansvarlighed ikke blot er en tilføjelse, men en central del af virksomhedens DNA. I den proces kan forandringsledelse være afgørende – det er vigtigt at få hele organisationen med, så indsatsen ikke bliver afkoblet fra dele af virksomhedens aktiviteter. Det kan være nødvendigt at oversætte ESG-specifikke termer til noget, der er forståeligt for virksomhederne,” lyder rådene fra Christina Kjær, som afslutningsvis påpeger, at selvom det kan kræve ofre på bundlinjen på kort sigt, er investeringen i virksomhedsansvar guld værd på længere sigt, da det ikke kun styrker virksomhedens omdømme, men også bidrager til langvarig bæredygtig vækst.