Kønsbarriererne lever videreStudiet giver ny viden til den allerede omfattende forskning, der viser, at kvindelige iværksættere er underlagt ekstra granskning fra alle mulige interessenter, før de kan oprette en virksomhed.
"Mange forskere har påvist ekstra barrierer for kvinder, der vil stifte en virksomhed. Både eksperimenter, statistiske og kvalitative data indikerer, at der forekommer kønsbias i mange af de faser, en startup skal igennem," siger Vera Rocha.
Tidligere forskning viser for eksempel, at investorer har tendens til at spørge mandlige iværksættere, hvordan de vil få succes, mens kvindelige iværksættere skal forklare, hvordan de vil forebygge fiasko. De forskellige tilgange fører naturligvis til forskellige typer svar, der kan mindske kvindernes finansiering, hvis de får nogen overhovedet, siger Vera Rocha.
"Vores forskning viser, at der fortsat findes barrierer, efter virksomheden er etableret. Selvom man lykkes med at oprette en virksomhed, eksisterer kønsdiskriminationen stadig," siger Vera Rocha.
"Vores undersøgelse indikerer, at det er tilfældet, selvom den eneste forskel mellem to virksomheder er deres grundlæggers køn. Medarbejderne vil gøre en mindre indsats for kvindelige end for mandlige arbejdsgivere."
Samme kønsbias andre stederKønsbias er altså ikke bare noget, som kvindelige iværksættere hævder. Det eksisterer, og det har konsekvenser. Kønsbias vil sige, at stereotype opfattelser af mænd og kvinder påvirker vurderingen af dem.
Forskerne formoder, at den samme form for bias findes i andre miljøer, hvor kvinder har lederstillinger. Det kan betyde, at medarbejderne vil arbejde mindre hårdt for kvindelige ledere i virksomheder eller kvindelige professorer på universiteter, siger Vera Rocha.
"Det er et problem, fordi vi som samfund ønsker den samme præstation fra iværksættere og ledere uanset deres køn. Og hvis kvinder i lederstillinger bliver diskrimineret af både eksterne interessenter og deres egne medarbejdere, bliver det vanskeligere for dem at levere de samme resultater som mænd," siger Vera Rocha.
Hvad kan vi gøre ved det?
"Forskere og politikere har i mange år arbejdet på at ændre folks mentalitet i forhold til, hvordan de forestiller sig, at en iværksætter ser ud. Men vi er stadig nødt til at arbejde med denne type forudfattede meninger," siger Vera Rocha.
"Vi bør især skabe opmærksomhed om de potentielle fordomme blandt yngre mennesker. Hvis vi kun går efter de generationer, der allerede har erfaring på arbejdsmarkedet, kommer vi måske ikke langt. For dem er det sværere at ændre adfærd."