Vores arbejdspladser favoriserer nogle og ikke andre, og kernen i problemet er bias. Bias er en nødvendig kognitiv mekanisme, som hjælper os med at organisere de mange små stumper af information, som vores hjerner hele tiden modtager, og dermed gør, at vi kan træffe effektive beslutninger. Men fordi den ’hjælp’, vi får af bias, favoriserer nogle mennesker fremfor andre, er bias samtidig en af de væsentligste forhindringer, som organisationer oplever i forsøget på at blive mere mangfoldige og inkluderende. Derfor er viden om, hvordan man forhindrer bias i at påvirke ord, adfærd og beslutninger helt afgørende for, at vi kan skabe inkluderende arbejdspladser, der formår at få alle talenter i spil.
I vores nye bog, "Den Inkluderende Leder: 5 Trin til at Lede gennem Bias", udforsker vi viden og præsenterer praktiske redskaber til ledere, der ønsker at blokere bias. Vi argumenterer for, at inkluderende ledelse består af fem indbyrdes forbundne kompetencer, som er afgørende for at skabe arbejdspladser præget af inklusion: at lede med overbevisning, klarsyn, ansvarlighed, allyship og styrke.
At lede med overbevisning
At lede med overbevisning handler om at blive skarp på formålet med organisationens mangfoldigheds- og inklusionsindsatser. Indsatserne kan have vidt forskellige formål, afhængigt af organisationstype, sektor, marked, osv., men de er ofte rettet mod en – eller en kombination – af følgende fire: at tiltrække en bredere pallette af talent, at øge kvaliteten af beslutninger, at øge trivsel og/eller bedre at afspejle en kundegruppe.
At lede med klarsyn
At lede med klarsyn bunder i en dyb forståelse for bias, samt evnen til at se og reflektere over egne bias. Bias kan være både identitetsbestemte og situationsbestemte. Identitetsbestemte bias, er de bias, der påvirker den måde vi vurderer folks kompetencer. Vi har alle en tendens til at vurdere folk forskelligt på baggrund af fx deres køn, etnicitet, udseende, alder og personlighed. Situationsbestemte bias er bias, der knytter sig til bestemte situationer. Her er vi fx påvirket af, om folk ligner os selv, om vi kan lide dem i forvejen, om vi lige har brugt tid sammen med dem, eller om vi kender dem i forvejen.