Alle kan skrive en strategi og sætte nogle mål. Men at få strategien til at leve i undervisningen blandt gymnasielærere og elever kræver en balance mellem det personlige lederskab, forståelse af den offentlige sektor og viljen til konstant udvikling. Det ved Julie Rørdam Thom, som er vicerektor og leder af Europaskolen og dimittend fra MPG.
MØD VORES DELTAGERE
·
Som leder af et helt nyt gymnasium har Julie Rørdam Thom et skarpt blik for, at hendes grundlæggende opgave er, at strategien skal nå helt ud til den enkelte lærer for at sikre, at eleverne får den bedste undervisning.
Sådan får du strategien til at leve
Lige uden for Julie Rørdam Thoms vindue er den nye bydel Carlsbergbyen ved at skyde op blandt betonblandere og kraner. Indenfor er hun selv ved at opbygge et nyt gymnasium, og her er kranerne erstattet af kultur og strategi, og med en MPG som ballast er hun som øverste leder ved at skabe et helt nyt gymnasium.
Selvom Julie Rørdam Thom er uddannet cand.mag. i dansk og engelsk og skrev speciale om Karen Blixen, så blev det alligevel ledelsesfaget, der fik tag i hende. Det begyndte med forskellige koordinatorposter, mens hun underviste på Sankt Annæ Gymnasium. Efter otte år her skiftede hun til Rysensteen Gymnasium, hvor hun blev ansat som udviklingschef. Og det var her, tankerne om at tage en master i ledelse begyndte at tage form.
“Jeg havde behov for en master. Når man som leder vokser op nedefra og ikke nødvendigvis har taget en ledelsesmæssig uddannelse, så har man behov for at vide noget mere om ledelse. På Rysensteen var det en tradition, at man som leder tog en MPG. De andre chefer var også i gang med at tage en. Og det var jo dejligt, for det var den lederuddannelse, jeg helst ville have, fordi den er ambitiøs, og fordi jeg gerne ville have en lederuddannelse med andre professioner og derved få en viden om gymnasieverdenen i en kontekst, som er meget bredere,” siger Julie Rørdam Thom og fortsætter:
“Noget af det mest inspirerende har været, at det ikke har været undervisere fra min branche, men dygtige undervisere, som kunne komme med noget helt andet end undervisere fra gymnasiesektoren. Det har eksempelvis været undervisere fra statskundskab, økonomi og strategi.”
“Hvem er det, der virkelig skal have noget ud af alt det her?” spørger hun retorisk og svarer selv:
”Jamen, det er eleverne. Selvom en strategi kan indeholde mange ting, så skal vi hele tiden huske, at det er eleverne, vi er her for. Det handler om, at den enkelte elev skal have den bedste læring overhovedet, og det skal vi gøre, så godt vi overhovedet kan. Men hvordan gør vi det? Hvordan sikrer vi at den enkelte elev oplever, at skolens strategi og indsatser giver mening? Vi arbejder strategisk for at sikre, at vi har et gymnasium i udvikling som hele tiden har øje for at elevernes læring og trivsel er i fokus. Og her har MPG givet mig en større ballast til at arbejde med strategien og det at få strategien helt ud og leve i undervisningen,” siger Julie Rørdam Thom, der også fremhæver uddannelsens fokus på det personlige lederskab.
Holdforløbet er et fokuseret læringsforløb på 2½ år, som gennemføres i et stærkt holdfællesskab. Du får: Et etableret fokus på gensidig faglig og social netværkssparring, fastlagt faglig progression mellem fagene og et fast underviser-team.
I 2020 fik Julie Rørdam Thom jobbet som leder af det nyåbnede gymnasium på Europaskolen i det nye kvarter Carlsbergbyen i København. Formelt er hendes titel vicerektor, fordi gymnasiet lige nu er en afdeling under Sankt Annæ Gymnasium, men senere bliver det et selvstændigt gymnasium med Julie Rørdam Thom som rektor.
Som leder af gymnasiet kan Julie Rørdam Thom derfor ikke bare trække på en eksisterende tradition og ledelseskultur. Da gymnasiet fik de første 1.g-elever i august 2020, begyndte Julie Rørdam Thom selv i jobbet som leder af gymnasiet, så hun overtog en bygning og arbejdsplads, der i mere end fysisk forstand har helt ’hvide vægge’, som Julie Rørdam Thom selv udtrykker det. Hun skal selv fylde de nybyggede lokaler ud ved at forme en kultur og en strategi.
Udvikling og implementering af strategi blev derfor en helt afgørende del af hendes ledelsesopgave.
“Mere end i mit tidligere lederjob er der jo her en brændende platform i forhold til at få skabt en strategi, der lever. Én ting er at udvikle en strategi og sætte nogle mål. Men det her med at få den til at leve helt ned i undervisningen er en generel udfordring, som jeg hele tiden skal have øje for,” siger Julie Rørdam Thom.
“Hvem er det, der virkelig skal have noget ud af alt det her?” spørger hun retorisk og svarer selv:
”Jamen, det er eleverne. Selvom en strategi kan indeholde mange ting, så skal vi hele tiden huske, at det er eleverne, vi er her for. Det handler om, at den enkelte elev skal have den bedste læring overhovedet, og det skal vi gøre, så godt vi overhovedet kan. Men hvordan gør vi det? Hvordan sikrer vi at den enkelte elev oplever, at skolens strategi og indsatser giver mening? Vi arbejder strategisk for at sikre, at vi har et gymnasium i udvikling som hele tiden har øje for at elevernes læring og trivsel er i fokus. Og her har MPG givet mig en større ballast til at arbejde med strategien og det at få strategien helt ud og leve i undervisningen,” siger Julie Rørdam Thom, der også fremhæver uddannelsens fokus på det personlige lederskab.
Hvordan sikrer vi at den enkelte elev oplever, at skolens strategi og indsatser giver mening?
Julie Rørdam Thom, rektor for Europaskolen
“Vi er en international arbejdsplads med mange sprog og nationaliteter. Også blandt lærerne. Det stiller store krav til mig som leder og mit personlige lederskab. Nogle medarbejdere er direkte og tydelige i deres kommunikation til mig. Andre er ikke så tydelige. Nogle er meget autoritetstro, mens andre har et mere løst forhold til min autoritet som leder. Det betyder også noget for den måde, jeg fremtræder på personligt. En bevidsthed om sig selv som person, når man er leder. Fordi man er central som person og bliver vurderet meget af medarbejderne. De signaler, man sender ud, er vigtige. Det synes jeg er en stor udfordring, og her har MPG givet mig både bevidsthed og redskaber til at håndtere den udfordring,” siger Julie Rørdam Thom.
Hun fremhæver valgfaget “Personligt lederskab, transformative dialoger og protreptik” med filosof og professor Ole Fogh Kirkeby. Protreptik er et klassisk græsk dialogkoncept.
“Protreptikken er en speciel samtaleform, jeg synes, er rigtig interessant. Den ville jeg gerne kunne bruge mere. Det med at have en bevidsthed om, hvordan man kan have en samtale, og vigtigheden af ordene, som man bruger. Jeg tror, det er vejen ind i at blive en bedre leder, at man bliver bedre til at lytte og bedre til at spørge ind. Det kan være svært som leder, når man har travlt. Det er noget af det, jeg har lært af protreptikken.” siger Julie Rørdam Thom.
Hvad er vores rolle i samfundet?
Julie Rørdam Thom valgte at tage uddannelsen på to år på et fast hold. Årsagen til det var i første omgang den simple, at Julie Rørdam Thom vidste, at hun ved at følge et fast hold på to år ville blive hurtigt færdig. Men holdet er også noget af det, hun fremhæver, som en af de helt særlige styrker ved uddannelsen, fordi det giver et indblik i andres ledelsesverden.
“Man kan godt lidt tro, når man sidder på et gymnasium, at det er den vigtigste og travleste arbejdsplads i verden. Og det kan det også være nogle gange. Men der er også mange andre arbejdspladser, hvor der sker rigtig, rigtig mange andre ting,” siger Julie Rørdam Thom, der fra sit kontor kan se over på Carlsbergs ikoniske elefantport.
Elefanterne siges at referere til Brygger Carl Jacobsens motto: Laboremus pro patria: ”Lad os arbejde for fædrelandet”. For bryggeren var virksomhedens sammenhæng med samfundet vigtig. Og præcis betydningen af sammenhængen med det øvrige samfund har Julie Rørdam Thom fået med fra de to års studier på MPG.
“MPG har på flere måder givet mig et blik for den kontekst, jeg arbejder i som leder på et gymnasium. Både ved at følge andre offentlige ledere, men også ved at have fag, som sætter det hele ind i en samfundsmæssig kontekst. Det har stor betydning for mig som leder, at jeg forstår sammenhængen i den offentlige sektor, og at jeg forstår den prioritering, der må finde sted inden for det offentlige Hvad har der været af reformer? Hvad er det, der gør, at vi står, som vi gør nu? Hvad er vores rolle som gymnasium i forhold til samfundet?” siger Julie Rørdam Thom.
- Uddannet Folkeskolelærer ved Zahles Seminarium i 2002
- Blev cand.mag. i dans og engelsk i 2006
- Færdiggjorde Master of Public Governance i 2021
- Begyndte som gymnasielektor på Sankt Annæ Gymnasium i 2007
- Blev herefter Pædagogisk udviklingschef Rysensteen Gymnasium i 2015
- Vicerektor og leder af Europaskolen fra 2020
Holdforløbet er et fokuseret læringsforløb på 2 1/2 år, som tilbyder dig en styret vej gennem et bredt udbud af fag på MPG og gør det nemt at få både fagligt og socialt flow i din master.
Med MPG Holdforløb får du:
Gensidig faglig og social netværkssparring
Fastlagt progression mellem fagene
En gennemgående holdleder
Næste holdforløb begynder i august 2023.