Der skal mere mod på ledelse i pædagogfaget, mener områdeleder for dagtilbud i Roskilde Kommune Stine Kart Skytte. Hun færdiggjorde i 2024 en Master of Public Governance fra CBS, en lederuddannelse der gav hende forståelse for ledelsesopgavens kompleksitet og plads til refleksion i hverdagen. I dag håber hun på at inspirere andre pædagoger til at gribe ledelsesopgaven – og turde forfine den i universitetsverdenen.
Stine Kart Skytte – Roskilde Kommune
"I dag er jeg en mere reflekteret leder". Sådan fortæller Stine Kart Skytte om sit udbytte fra Master of Public Governance på CBS. Læs artiklen herunder.
Af Master of Public Governance”Jeg visnede som leder”
Efter 10 år som leder af forskellige dagtilbud i København stod Stine Kart Skytte med følelsen af, at hun manglede indspark til sin ledelsesrolle. Hendes pædagoguddannelse og diplom i ledelse havde taget hende så langt, men nu skulle motivationen have en saltvandsindsprøjtning.
”Jeg visnede som leder, og jeg var sådan ved at blive lidt kedelig fra mit eget perspektiv” fortæller hun. ”Jeg var ved at blive fattig på måder at se verden på, og jeg kunne mærke, at hvis jeg ikke fik noget inspiration eller input udefra, så ville jeg blive en dårlig version af en leder.”
En googlesøgning senere faldt Stine over Master of Public Governance-uddannelsen på CBS. Hun blev hurtigt tiltrukket af uddannelsens fag med fokus på personlig ledelsesudvikling og så samtidig en stor styrke i at tage sin pædagogiske faglighed ind i en universitetskontekst.
”Selvom jeg er pædagog, så er jeg faktisk ikke så dygtig til at sidde længe i rundkreds og dvæle ved følelserne. Jeg kan godt lide at drøfte dilemmaer ud fra teori og analysere dem, og det tænkte jeg, man måtte gøre på et universitet.”
Efter Stine havde taget nogle fag på MPG vidste hun, at hun ville gennemføre hele uddannelsen. ”Da jeg først blev lukket ind i CBS’s vidunderlige verden af viden, så åbnede alle fagene sig for mig,” fortæller hun. ”Jeg tænkte, at jeg skulle have alt med. For jeg blev så glad for at komme ind på CBS, og hvad det gjorde ved mit lederskab.”
Da Stine i sin tid startede på MPG, var hun lidt nervøs for at træde ind på et businessuniversitet. ”Du kan tro, jeg tog pænt tøj på første dag, for jeg skulle ikke være hende den pinlige pædagog. Det går jo ikke på en Executive-uddannelse,” fortæller hun grinende.
Men efter at have mødt de andre MPG-deltagere, der bestod af blandt andet ledere i ældreplejen, politiet og skolesystemet, vendte hun hurtigt tilbage til hverdagstøjet. ”Jeg gik i kondisko, andre gik i blanke sko, der var ligesom det hele. Vi havde til fælles, at det er os, der leder det offentlige Danmark.”
Alligevel tror Stine, at mange andre pædagoger ville tænke det samme som hende, hvis de skulle tage efteruddannelse på et universitet. Faktisk ser hun en tendens til, at der er kommet mindre mod på ledelse inden for dagtilbud.
”Tidligere var der langt mere kø for at blive leder, da der var prestige i at lede et dagtilbud. Men de senere år har vi set mange offentlige ledere være pressede, og det tror jeg har gjort, at mange pædagoger træder på bremsen.”
Som offentlig leder er Stine meget bevidst om den rolle, hun spiller i at skabe lyst til ledelse. ”Vi har alle en opgave i at vise ledelse som en relevant og meningsfuld opgave, som ikke er vanskeligere end, at man kan lære at løse den.”
For dét at kaste sig ud i ledelse og blive uddannet til opgaven kan give styrke og selvsikkerhed til at skabe de bedst mulige løsninger for borgere og i det offentlige – det gjorde det i hvert fald for Stine.
”Jeg har en bedre forståelse for, at jeg er en vigtig brik i et meget stort puslespil. Som den brik skal jeg tage ansvar, bruge min stemme og træde frem, når det er nødvendigt.”
Som områdeleder i Roskilde Kommune, har Stine ikke blot ansvaret for 120 medarbejdere og seks mellemledere, men også at borgerne i Jyllinge kan få passet deres børn. Og med det ansvar strækker Stines opgave sig udover budgetoverblik og håndtering af personalesager – hun skal også være kreativ og forstå, hvordan hun kan skabe pladser og gode institutioner.
”Vi er meget optaget af at skabe høj kvalitet, men de høje ambitioner stiller også flere krav til os selv og hinanden, og så lægger vi til og til vores opgaver. Og vi er nået en grænse, hvor det faktisk begynder at forringe kvaliteten.”
Selvom hun har været leder i 20 år, tackler Stine i dag også en anden udfordring, som hun ikke er stødt på før. ”Før havde jeg nok dygtige medarbejdere, det var kun et spørgsmål, om jeg havde råd til at ansætte dem. Nu står jeg i det modsatte problem, hvor det er svært at finde kompetencerne.”
Og der er hold i Stines bekymring – en ny undersøgelse fra EVA viser, at 64% af bykommunerne i Danmark har svært ved at rekruttere pædagoger til deres dagtilbud.
Med MPG i bagagen har Stine lært at navigere i den kompleksitet udfordringer, som fx rekruttering, stiller hende og andre offentlige ledere. Det har hjulpet hende at få transformeret et tunnelsyn til et helhedsperspektiv og ikke mindst udviklet kompetencer, der komplimenterer hendes naturlige styrker.
”Som mange andre offentlige ledere er jeg toptrænet i at være effektiv, og at sige ’jo hurtigere og billigere vi får løst opgaverne, jo bedre’. Men kvaliteten ligger ofte i at forstå tingene ordentligt – jeg har altid været i stand til at træffe hurtige beslutninger, men nu er refleksion også blevet noget, jeg prioriterer. Det er en evne, jeg har fået og trænet på MPG”.
Når Stine i dag står over for ledelsesudfordringer, er hun glad for netop at have øvet sig i at stoppe og kigge på sin ledelse oppefra gennem teori og input fra andre MPG-deltagere.
”Når du som leder står i det, er det virkelig svært, og du kan blive virkelig udmattet. Spørgsmålet er så, hvordan du håndterer det pres, og der kan uddannelse hjælpe dig til at reflektere over din hverdagspraksis og forstå din rolle og handlingsmuligheder.”
- Tag uddannelsen i dit tempo. Stine nød enormt meget fleksibiliteten i Master-uddannelsen og tog den over seks år. ”For mig har det været et nydelsesforløb læringsmæssigt. Jeg synes læring kræver fordybelse, og det vinder man ved et fleksibelt forløb.”
- Del ud af din læringsrejse. I starten af sin MPG ville Stine ikke belemre sine kolleger med sit uddannelsesforløb, men hun fandt hurtigt ud af, at den tillærte viden også var interessant for andre. ”Jeg oplever, at folk har været interesseret, og nogle af mine læringer har drysset af på kolleger.”
- Vær en medspiller. På MPG erfarede Stine vigtigheden af at lytte til sine medstuderende og bidrage med sit perspektiv. ”Husk at du kan spille en værdifuld rolle i andres læringsforløb og videre færden i ledelse af det offentlige Danmark.” I dag mødes Stine faktisk stadig med den studiegruppe, hun etablerede i starten af uddannelsen.
- Uddannet på pædagogseminarium i 2003
- Tog en diplomuddannelse i ledelse, videns- og innovationsledelse i 2014
- Færdiggjorde Master of Public Governance i 2024
- Begyndte som pædagog i 2004
- Blev herefter faglig leder og senere dagtilbudsleder
- Områdeleder i Roskilde Kommune fra 2021
På MPG har du frihed til selv at sammensætte din uddannelse. Du har også kontrol over tempoet, og uanset om du foretrækker en fuld master (2-6 år) eller et enkeltfag, står vi klar til at vejlede dig.
Her kan du se, hvordan Stine skræddersyede sin uddannelse.
Efterår 2015
Grundfag
Ledelsesfagligt grundforløb (udgået fag)
Forår 2016
Grundfag
Ledelsesudviklingsforløb del 1
Efterår 2016
Grundfag
Ledelsesudviklingsforløb del 2
Efterår 2020
Kernefag
Leadership: Teori og praksis i offentlige organisationer (udgået fag)
Valgfag
Opgaveskrivning og argumentation
Efterår 2021
Valgfag
Narrativ ledelse af tværgående samarbejde
Forår 2022
Kernefag
Resultatorienteret lederskab
Efterår 2022
Kernefag
Kommunikation og ledelse
Forår 2023
Kernefag
Strategisk ledelse
Efterår 2023
Masterprojekt
Masterprojekt
På Master of Public Governance sætter du retningen for din egen master, ligesom du bliver rustet til at sætte retning for hele den offentlige sektor.
MPG giver dig:
- Mulighed for at designe din egen masteruddannelse.
- 30 forskellige fag som løbende fornyes.
- Fleksibilitet til løbende at implementere færdigheder i dit arbejde.
- 60 undervisere som forsker i offentlig praksis.
- Fokus på at udvikle dit personlige lederskab.
- Mulighed for at udbygge netværk og etablere nye relationer til ledere fra hele den offentlige sektor.
Dyk ned i vores fagudbud og find inspiration til dit lederskab.